انرژی زمین‌گرمایی به انرژی حرارتی که در پوسته جامد زمین وجود دارد، گفته می‌شود. این گونه انرژی اغلب در جهت تولید الکتریسیته زمین‌گرمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که به چرخه تولید انرژی الکتریکی از انرژی زمین‌گرمایی اطلاق می‌ شود. فناوری مورد استفاده در طرح‌های تولید برق از انرژی زمین‌گرمایی شامل نیروگاه‌های بخار خشک، نیروگاه‌های تبدیل بخار سیال و نیروگاه چرخه دوگانه است.

.jpg

بنابراین گزارش، سه نوع نیروگاه زمین گرمایی برای تولید برق وجود دارد: ۱- نیروگاه خشک: این نیروگاه روی مخازن ژئوترمالی که بخار خشک با آب خیلی کم تولید می‌کنند، ساخته می‌شوند. در این روش، بخار از طریق لوله به طرف نیروگاه هدایت می‌شود و نیروی لازم برای چرخاندن ژنراتور توربین را فراهم می‌کند. این گونه مخازن با بخار خشک کمیاب است. بزرگترین میدان بخار خشک در دنیا، آب گرم جیزرز در ۹۰ مایلی شمال کالیفرنیاست که تولید الکتریسیته در آن، از سال ۱۹۶۲ شروع شده‌است و امروزه به عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های تولید انرژی جایگزین محسوب می‌شود.

 

۲- نیروگاه بخار حاصل از آب داغ: این نوع نیروگاه روی مخازن دارای آب داغ احداث می‌شود. در این مخازن با حفر چاه، آب داغ به سطح می‌آید و به دلیل آزاد شدن از فشار مخازن، بخشی از آن به بخار تبدیل می‌شود. این بخار برای چرخاندن توربین به کار می‌رود. چنین نیرگاه‌هایی عمومیت بیشتری دارند، زیرا بیشتر مخازن زمین گرمایی حاوی آب داغ هستند. فناوری مزبور برای اولین بار در نیوزیلند به کار گرفته شد.

۳- نیروگاه ترکیبی (بخار و آب داغ): در این سیستم، آب گرم از میان یک مبدل گرمایی می‌گذرد و گرما را به یک مایع دیگر می‌دهد که نسبت به آب در درجه حرارت پائین تری می‌جوشد. مایع دوم در نتیجه گرم شدن به بخار تبدیل می‌شود و پره‌های توربین را می‌چرخاند. سپس متراکم می‌شود و مایع حاصله دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب زمین گرمایی نیز دوباره به درون مخازن تزریق می‌شود. این روش برای استفاده از مخازنی که به اندازهٔ کافی گرم نیستند که بخار با فشار تولید کنند، به کار می‌رود.

این گزارش می افزاید: برای استفاده بهتر از این انرژی؛ نخستین نیروگاه زمین گرمایی کشور به عنوان نخستین نیروگاه ژئوترمال خاورمیانه در ارتفاع سه هزار متری کوهستان سبلان احداث می شود. این نیروگاه در صورت تکمیل شدن قابلیت تولید 55 مگاوات انرژی برق با استفاده از حرارت داخل زمین را دارد. ایرنا به نقل از حمید چیت چیان، وزیر نیرو نوشته است: "خوشبختانه با همت کارشناسان این مرز و بوم دانش حفرچاه های ژئوترمال در کشور بومی سازی شده است. در حال حاضرایران برای حفر چاه ژئوترمال از وجود کارشناسان خارجی از جمله کارشناسان کشورها ی ایسلند، نیوزلند، فیلیپین وسایر کشورهای دارای این فناوری بی نیاز شده است. با پایان عملیات حفاری 11حلقه چاه ژئوترمال در ارتفاعات سبلان و رضایت بخش بودن نتیایج حاصله بزودی عملیات نصب توربین در سایت D این نیروگاه آغاز می شود. توربین و ژنراتور مورد نیاز نیز از کشور ایتالیا خریداری شده و تا دو ماه آینده به کشور حمل خواهد شد."

یادآور می شود: عدم نیازاین نیروگاه به هرگونه سوخت و نداشتن آلایندگی از ویژگی های نیروگاه ژئوترمال می باشد. با راه اندازی این نیروگاه زمینه ایجاد سایر صنایع جانبی مرتبط با بخار داخل زمین از جمله شهرک های گلخانه ای، مزارع پرورش ماهی وشهرک های گردشگری در شهرستان مشگین شهر فراهم می شود.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 39 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت