مبتکر ایرانی "دوش آب صرفه جو" را در سوئد ساخت

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، بر اساس پیش بینی سازمان ملل، حدود نیمی از جمعیت دنیا تا سال ۲۰۳۰ میلادی با کمبود آب بهداشتی مواجه خواهند شد، زیرا میزان تقاضا برای آب شیرین هم اینک چهل درصد بیشتر از عرضه است. مهرداد محجوبی، دانشجوی رشته طراحی صنعتی در سوئد اخیراً وسیله ای را برای مقابله با مشکل کمبود آب اختراع کرده است.

محجوبی، دانش آموخته رشته طراحی صنعتی از دانشگاه لوند سوئد است.

او می گوید: « هنگام تحصیل به این موضوع علاقه مند شدم که نحوه استفاده ما از منابع کره خاکی خودمان را زیر سؤال ببرم. طراحی جدید من، دوشی است که بلافاصله امکان صرفه جویی در مصرف آب را فراهم می کند. با استفاده از این دوش، می توان بیش از نود درصد در مصرف آب و همچنین بیش از هشتاد درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. در عین حال، آسایش و کیفیت بهداشت آب نیز افزایش یافته است. آب بعد از سرازیر شدن از دوش وارد دستگاهی می شود تا با کیفیتی در حد آب آشامیدنی تصفیه شود، سپس دوباره با پمپ به دوش فرستاده می شود. بنابراین در اینجا با یک چرخه بازیافتی مواجه هستیم».

محجوبی که به بنیانگذار «سیستم های چرخشی» در سوئد شهرت یافته است، می گوید: « بنابراین برای ده دقیقه دوش گرفتن با این ابزار جدید، شما فقط به پنج لیتر آب نیاز دارید. در حالیکه استحمام با دوش های عادی در همین زمان به صد و پنجاه لیتر آب، یعنی سی برابر بیشتر، نیاز دارید. افزون بر این، آب تصفیه شده، قبلاً گرم شده است و هنگام استفاده دوباره فقط باید اندکی حرارت ببیند.

این نیز باعث صرفه جویی زیاد در مصرف انرژی می شود».

محجوبی در ادامه درباره اختراع خود می گوید: « این فیلتر ما برای تصفیه آب است. کافی است این دستگیره را بالا بکشید تا در مدت کمتر از ده ثانیه فیلتر را تعویض کنید».

«نیله یول سورِنسن»، مدیر کانون طراحی صنعتی دانمارک درباره اختراع محجوبی می گوید: « این فقط یک کالا نیست که البته می توان با آن دوش گرفت، اما نکته مهم فناوری به کار رفته در آن است. این فناوری حیرت آور است. به جای اینکه هنگام دوش گرفتن، در هر دقیقه چهار لیتر آب مصرف کنم، می توانم چه بسا تا چند هفته فقط پنج لیتر آب مصرف کنم. این تغییر نیز واقعاً فوق العاده است. این یکی از طراحی هایی است که می تواند از کالا به فرهنگ تبدیل شود. ما مردم کشورهای اسکاندیناوی تبحر خاصی در طراحی و تولید سیستم هایی داریم که بعداً بخشی از فرهنگ ما می شوند. به نظرم تا ده سال دیگر استفاده از چنین ابتکاراتی، عادی و همه گیر خواهد شد».

توجه: تصویر درج شده تصویر آرشیو hvaccenter بوده و مربوط به ساخته آقای محبوبی نمی باشد.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 18 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت