دستگاه آبسردکن خودرو در بروجرد ساخته شد

آبسردکن خودرو

ˈمهدی لدنی زادهˈ  اظهار داشت: دمای آب موجود در این آبسرد کن تا مدت 24 ساعت بدون تغییر می ماند.  وی گفت: امروزه به موازات توسعه صنایع خودرو سازی شاهد گسترش روز افزون امکانات رفاهی و خدماتی در این حوزه می باشیم که از جمله این موارد، ارائه آب آشامیدنی سرد به سرنشینان است که تاکنون با وجود اهمیت، به دلیل مشکلات فنی و ساختاری دستگاه های سرد کننده رایج در خودرو ها به آن پرداخته نشده است.

وی اظهار داشت: اساس کار انواع سیستم های سرد کننده موجود مبتنی بر سرمایش گازی بوده که فعالیت آنها تنها در شرایط سکون و عدم حرکت وسیله امکانپذیر است و از سوی دیگر این مبرد ها دارای مصرف بالای انرژی می باشند و تامین انرژی الکتریکی همواره یکی از مهمترین پارامتر های مطرح در مورد این دستگاه ها بوده است.

وی اضافه کرد: بنابراین با توجه به شرایط خاص وسایل نقلیه نظیر عدم قابلیت تامین انرژی مصرفی کمپرسور توسط باتری و لرزش های ناشی از حرکت، نمی توان از مبرد های گازی در خودرو ها استفاده کرد.

 این مخترع جوان بروجردی گفت: در این دستگاه مبرد فرایند سرمایش از طریق روشی جدید و غیر مکانیکی و توسط نوعی المان الکتریکی سرمازا صورت می پذیرد که این المان ها بر اساس ویژگی های مواد نیمه رسانا طراحی شده و کاملا الکتریکی هستند و در نتیجه به علت عدم وجود گاز های مبرد و سیکل های مرتبط با آن، فرایند سرد سازی آب با سرعت بسیار بیشتری انجام می شود.

لدنی زاده افزود: این دستگاه به منظور کاهش مصرف انرژی الکتریکی، از روش ابتکاری کنترل غیر کلاسیک دما و حجم آب استفاده می کند که در این روش پردازشگر سیستم پس از سرد سازی اولیه و ذخیره آب، بر طبق کنترل غیر کلاسیک لحاظ شده، تنها در صورت افزایش دمای آب مخزن ذخیره سازی و یا مصرف کاربر و با توجه به شدت تغییرات دما و حجم آب، اقدام به روشن کردن المان های سرمازا می کند.

وی اظهار داشت: دمای آب موجود در این آبسرد کن تا مدت 24 ساعت بدون تغییر می ماند.

به گفته وی تکنیک سرمایش استفاده شده در این طرح، روشی ابتکاری و بر طرف کننده معایب و ضعف های تکنولوژی سرمایش است و همچنین روش کنترلی سیستم آن نیز که روشی جدید و مبتنی بر کنترل غیر کلاسیک (فازی) دما و حجم سیال است، برطرف کننده معایب و ضعف های کنترلی و عدم هوشمندی می باشد.

وی بیان کرد: در این دستگاه، فرایند سرمایش آب بسیار دقیق است و چرخه مربوط به آن نسبت به دستگاه های رایج از سرعت بیشتری برخوردار است و از این رو به منظور هماهنگ نمودن سیستم با سرعت بالای سرمایش، از یک فرایند کمکی مجزا برای حذف دمای گرفته شده از آب استفاده شده است.

وی همچنین از مزایای این اختراع، وابسته نبودن به تکنولوژی های خارجی، حجم و اندازه بسیار کم و قابل تغییر در طراحی، مصرف کم انرژی، قابلیت ارتقا آسان نرم افزار و سخت افزار، عدم حساسیت به حرکت و جابجایی و ضربه، کنترل بسیار دقیق و پیوسته دمای سیال، قابل استفاده در مکانها و حالات مختلف، عدم استفاده از مواد آلوده کننده محیط زیست نظیر آمونیاک و گازهای گلخانه ای فریون می باشد.

اختراع، مخترع جوان بروجردی به شماره ثبت 8106 به تاریخ 15/8/92در اداره ثبت اختراعات ایران به ثبت رسیده است.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 40 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت