موتور برق خورشیدی ˈسولار باکسˈ توسط مخترع و مبتکر ایلامی طراحی و ساخته شد

سازنده این دستگاه تولید کننده انرژی روشنایی اظهار کرد: دستگاه سولار باکس شامل باتری، سامانه کنترل شارژ، فیوز، پرت ورودی و خروجی و یک پنل است که با نور خورشید شارژ شده، و با سیم به دستگاه متصل می شود.

 

ˈاحسان عبدلیˈ افزود: این دستگاه پس از شارژ کامل با نور خورشید ۱۸ساعت برق ۲۲۰ ولت تولید می کند.

 

وی گفت:نمونه این دستگاه با کارکرد، استفاده متنوع و ویژگی دقیق آن در کشور و جهان ساخته نشده و تنها یک نمونه خارجی ساده ساخته شده که فاقد سامانه کنترل و جانمایی است.

 

وی ادامه داد: این منبع تولید روشنایی و انرژی برق بر اساس مشخصات جغرافیایی هر منطقه از کشور قابل تغییر و طراحی است.

 

عبدلی حمل و نقل آسان و سادگی استفاده همگانی حتی افراد بی سواد را از دیگر ویژگی این ژنراتور خورشیدی عنوان کرد و افزود: نگهداری و تعمیر این موتور برق نیز توسط کاربران راحت است.

 

این مبتکر ایلامی بیان کرد:نمونه مشابه خارجی با امکانات کمترو کاربری محدود حدود ۱۵ میلیون ریال قیمت دارد ولی این موتور برق سه میلیون و ۵۰۰ هزار تا چهار میلیون ریال هزینه در برداشته است.

 

وی انگیزه اصلی خود را از ساخت این وسیله پاسخ به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از خام فروشی سرمایه ملی عنوان و اضافه کرد: از اصلی ترین نیازهای جوامع امروزی تولید نور و انرژی است که با توجه به هزینه بالای استفاده از انرژی فسیلی و منابع زیرزمینی استفاده از انرژی خورشیدی بسیار با صرفه تر است.

 

این استاد دانشگاه گفت:هزینه تامین انرژی و روشنایی در مناطق عشایری و روستایی بسیار سنگین است و دولت می تواند با استفاده از این موتور برق خورشیدی مشکلات این خانواده ها را در حوزه انرژی برق برای تامین روشنایی، سرمایش و گرمایش برطرف کند.

 

وی اظهار کرد: نزدیک به یک میلیون خانوار عشایری در کشور و ۹ هزار خانوار نیز در استان ایلام وجود دارد که با راه اندازی موتور برق و آبگرمکن خورشیدی می توان بخش زیادی از مشکلات عشایر از جمله در حوزه بهداشت را مرتفع کرد.

 

عبدلی افزود: دولت از طریق ˈسازمان انرژی های نوین ایرانˈ مدیران را موظف کرده مدارس و مساجد را به سامانه برق خورشیدی به صورت رایگان متصل کنند.

 

وی افزود: بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا به دلیل هزینه بر بودن استفاده از انرژی فسیلی سرمایه گذاری گسترده ای را برای توسعه استفاده از انرژی خورشیدی انجام داده، و امروز بخش زیادی از نور واحدهای مسکونی این کشورها ازاین طریق تامین می شود.

 

عبدلی گفت: همه مراحل قانونی ˈثبت برندˈ این دستگاه در داخل و خارج انجام شده و اکنون در مرحله داوری و ثبت پایانی قرار دارد.

 

این مدرس دانشگاه یادآور شد:۱۰۰ عدد از این دستگاه تاکنون برای استفاده عشایر و روستاییان تولید کرده و سفارش ساخت نمونه هایی از این دستگاه را برای تونل در دست ساخت کبیرکوه، کارگاه بیتومین ایوان و نمونه هایی را نیز برای تامین نور پاسگاه ها و پادگان های آموزشی سپاه طراحی کرده است.

 

وی هدف خود را از ساخت این دستگاه تولید انرژی، آموزش و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از انرژی خورشیدی عنوان کرد.

 

عبدلی ساخت انواع کودهای ورمی کمپوست، کود ارگانیک، دستگاه تولید و پرورش بچه ماهی، جاروی آبی برای تمیز کردن استخرپرورش ماهی و دستگاه هیدروکلین برای جمع آوری زباله درون استخر پرورش ماهی را از دیگر اختراع های خود بیان کرد

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 35 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت