امید شاکری اظهار داشت: با بکارگیری سامانه MCHP علاوه بر تولید برق در موتور گازسوز، حرارت و برودت مورد نیاز با استفاده از تلفات انرژی این موتور قابل دستیابی است.

رییس پژوهش و فناوری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: هم‌اکنون در کشور برای تولید 35 واحد برق و 50 واحد حرارت به روش متداول، 220 واحد سوخت مصرف می شود و این در حالی است که با استفاده از سیستمهای MCHP و برای تامین همین مقدار برق و حرارت، تنها 100 واحد سوخت مصرف می شود که بر این اساس راندمان 39 درصدی روش متداول، در سیستمهای تولید همزمان برق و سرما و گرما تا 85 درصد افزایش خواهد یافت.

شاکری افزود: کاربری گسترده، نصب آسان، کاهش تقاضای انرژی در زمان اوج مصرف و نیز کاهش انتشار آلاینده‌های هوا از جمله مزیتهای سامانه یادشده است و از سویی، تولید همزمان برق، حرارت و برودت در محل مصرف‌ از راهکارهای اساسی افزایش کارایی انرژی و کاهش شدت انرژی در کشور است.

 

وی تاکید کرد: سامانه MCHP بر پایه فناوری موتور گازسوز همانند نیروگاهها و سایتهای گرمایش منطقه‌ای، نیازی به زیرساختهای انتقال حرارت و برودت در سطح شهر و منطقه ندارد و تنها با اندکی تغییر در موتورخانه ساختمان قابل نصب است و با توجه به گستردگی شبکه گازرسانی کشور می توان به ضریب نفوذ زیاد و اثر بخشی این سامانه امیدوار بود.

شاکری تصریح کرد: قیمت تمام شده این سامانه با فن‌آوری بومی، در مقایسه با نمونه خارجی آن حداقل 30درصد کمتر است و در صورتی که تنها 10 درصد مشترکان بخش خانگی، از این سامانه استفاده کنند، سالانه معادل 260 میلیارد تومان در مصرف انرژی کشور صرفه جویی خواهد شد. این مقام مسوول در پایان گفت: برای اتمام پروژه سامانه MCHP بر پایه فناوری موتور گازسوز، حدود 2 سال زمان پیش بینی شده و درهم اکنون در حال انتخاب مجریان مطابق نظام نامه پژوهش و فناوری وزارت نفت هستیم.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 34 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت