بهینه سازی مصرف انرژی در هشت صنعت 

 

کاهش مصرف شدید انرژی

هشت طرح کلان پیشنهادی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در صورت تامین اعتبار ٢,٥ میلیارد دلاری با هدف کاهش شدت مصرف انرژی در کشور اجرایی می شود. مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش صنعت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، در گفت و گویی با اعلام این خبر افزود: تولید و توسعه سامانه CCHP (تولید همزمان انرژی الکتریکی، حرارتی و برودتی) و اجرای راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی در پالایشگاه های نفت از جمله این طرح ها است.

 

مهدی شریف تصریح کرد: طرح بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع آهن، فولاد و طرح کاهش مصرف انرژی در فرآیند تولید سیمان نیز می تواند در کاهش شدت مصرف انرژی صنایع فولاد و سیمان نقش کلیدی ایفا کند.

شریف، تولید نرم افزار جامع بهینه سازی انرژی در صنایع را یکی دیگر از طرح های کلان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برای کاهش شدت مصرف انرژی عنوان کرد و گفت: چنین نرم افزار جامعی قادر است علاوه بر پایش آنلاین ممیزی انرژی، اطلاعات کاملی در زمینه میزان مصرف انرژی و شاخص های مرتبط با آن به کاربران نرم افزار ارائه دهد.

به گفته وی، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در صدد است طرح ارتقای کارایی انرژی دیگ های بخار پالایشگاه های گاز کشور را از طریق کنترل اتوماتیک احتراق و آب دورریز پیگیری کند و جایگزینی پمپ های دیزلی با پمپ های خورشیدی و تامین انرژی پمپ ها با استفاده از انرژی خورشید از دیگر طرح های کلان این شرکت است.

مدیر صنعت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سیستم بازیابی گازهای ارسالی به فلر پتروشیمی تبریز و کاهش عملیات فلرینگ را به عنوان هشتمین طرح پیشنهادی کلان این شرکت معرفی و تصریح کرد: اجرای پایلوت این هشت طرح کلان در مجموع به ٢,٥ میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد و بازگشت سرمایه این طرح ها به طور متوسط ٥٠ درصد برآورد شده است.

بر پایه این گزارش، وزارت نفت در راستای اجرای سیاست‌های استراتژیک کشور در بخش انرژی و بر اساس ماده ١٢١ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور برای اعمال صرفه جویی و منطقی کردن مصرف انرژی و حفاظت از محیط زیست، همچنین اجرای اقدام های مرتبط با بهره‌برداری کارآمد و بهینه از انواع حامل‌های انرژی، در سال ١٣٧٩ نسبت به تاسیس شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اقدام کرد.

فعالیت این شرکت بر مطالعه و بررسی، بسترسازی و انجام اقدام های لازم برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در همه فعالیت‌ها و اموری که در فرآیند تولید سوخت یا مصرف آن، وجود دارد، متمرکز است و وظیفه تهیه و تدوین معیارها، حرارت، مشتمل بر معیارها و استانداردهای ساخت تجهیزات، فرآیندها، سیستم ها و وسائل و تجهیزات مصرف کننده انرژی نیز بر عهده این شرکت است.  

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 26 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت