طرح سبد فلاکت، رونمایی از کرامت انسانی وعده شده به مردم در گزارش 100 روزه دولت 

سبد کالای رایگان

 نقد، به معناي چشم بستن بر خوبي‌ها نيست. نقد، نفي كارهاي خوبي نيست كه انجام گرفته است. نقد، چراغ راه آينده است. پس ما بايد نقد كنيم و نقد شويم. نقطه مشترك تمامي انتقادات به دولت گذشته توهين به كرامت انساني مردم ايران بود. توزيع پول نقد يا گوني‌هاي رايگان سيب زميني، از نمونه‌هاي بارز اين كنش دولت نهم و دهم بود. اما اكنون و در دولت تدبير و اميد سبد كالاي رايگان!

ما با مردمي مواجه هستيم كه براي هر چيز رايگان صف‌هاي طويل تشكيل مي‌دهند و گاهي به خود و ديگران آسيب جسمي مي‌رسانند. اينكه مردم در اين سال‌ها انواع و اقسام توهين‌ها را تحمل كرده و به اين شيوه عادت كرده‌اند عذر بدتر از گناه است. رفتار عجيب مردم در اين موارد در حوصله اين مقال نمي‌گنجد اما جا دارد در مورد آن كتاب‌ها نوشت. البته در خیلی دیگر از جاهای دنیا هم همین رفتارها دیده شده است. مگر در مردم ژاپن که به حق نماد نظم و احترام به حقوق دیگران هستند.

سبد کالای رایگان

اما در اينجا جملاتي از سخنراني رئيس جمهور در روز تنفيذ حكم رياست جمهوري را مرور مي كنيم: «بگذاريم كه شايستگان به ملت خدمت كنند. بگذاريم كه ايران با چهره عقلاني‌اش و انقلاب با چهره انساني‌اش حماسه بيافريند. من سنگيني بار اين راي را احساس مي‌كنم. از خدا مي‌خواهم فراموش نكنم آنچه را كه بر پيشينيان گذشته است.» نام دولت يازدهم، دولت تدبير و اميد است. چند روز است كه دربرخي فروشگاه‌هاي كشور توزيع سبد رايگان كالا آغاز شده است. اگر نوع اختصاص اين سبد كالا را كه هنوز چرايي برخورداري عده‌اي و محروميت عده‌اي ديگر را كه مشخص نيست در نظر نگيريم با صحنه‌هاي عجيبي كه در فروشگاه‌هاي كشور رقم خورده است مواجه مي‌شويم. نمونه ديگر اين تصاوير تاسف برانگيز را در روز سينما سلام ديديم. صحنه‌هاي رقت انگيز و دلخراشي كه در آن تنها چيزي كه يافت نمي‌شد كرامت انساني بود. رويكرد دولت در توزيع اين سبد رايگان به هيچ عنوان قابل درك نيست. پس تغيير در چه زمينه‌اي قرار بوده است اتفاق بيفتد؟ در طول 200 روز گذشته، فقط در زمينه مذاكرات هسته‌اي شاهد تغييراتي بوده‌ايم. در داخل كشور همه چيز ايده‌آل بوده است؟ بايد راه گذشتگان را برويم؟ قرار بود فراموش نكنيم آنچه بر پيشينيان رفته است. چهره عقلاني ايران و چهره انساني انقلاب را اينگونه نشان مي‌دهيم؟ در ماجراي سفر استاني رئيس جمهور به خوزستان شاهد تكرار بي‌دليل و بدون توجيه گذشته بوديم. همان زمان اعتراض كرديم نبايد مردم را به دنبال خودروي فرد صاحب قدرت دواند.

سبد کالای رایگان

آنچه در اين موارد از بين مي‌رود كرامت انساني مردم اين سرزمين نيست. به آن مردم محرومي كه توان سينما رفتن ندارند يا آن دسته‌اي كه در سال چند بار لذت خوردن مرغ را تجربه مي‌كنند نمي‌توان انتقاد كرد كه چرا براي به دست آوردن اين امكان رايگان عجله مي‌كنند. اين دولت است كه بايد پاسخگو باشد كه چرا ثروت ملي را به صورت درست در بين مردم توزيع نمي كند تا شاهد چنين صحنه‌هايي نباشيم. كشور ما سرشار از منابع طبيعي است كه ثروت بادآورده‌اي را براي حكومت‌ها به ارمغان مي‌آورد اما به طور مثال پول نفت به جاي ساختن زيرساخت‌ها و ارتقاي سطح زندگي مردم به جيب چندين نفري سرازير مي‌شود كه به نام دور زدن تحريم‌ها مردم را دور زدند. نحوه توزيع اين سبد كالا و نحوه مواجهه مردم با آن نشان داد كه اين سبد فلاكت است.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 50 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت