پرداخت یارانه های دولتی، مسئله ای است که کشور ما برای سالیان طولانی با آن روبرو بوده است و سایۀ آن بر سر اقتصاد ما سنگینی کرده است. این میزان از سرمایه به تدریج افزایش یافته به طوریکه مقدار آن در سال گذشته با احتساب نفت به قیمت هر بشکه حدود 90 میلیارد دلاررسیده است. بنابر گفتۀ معاونت برنامه ریزی وزارت نفت، مجموع یارانۀ پرداختی امسال در این وزارتخانه 127 میلیلرد دلار خواهد بود که البته این یارانه 127 میلیلرد دلاری بدون احتساب قیمت گاز با نرخ جهانی محاسبه شده است که با لحاظ کردن آن، کل یارانۀ پرداختی در این بخش 155 میلیلرد دلار در سال 87 خواهد بود.

http://vista.ir/include/articles/images/29438c48ce440fa08ac81f9dd5444174.jpg

اين مبالغ سنگين از سوى دولت براى پايين نگهداشتن قيمت كالاهايى مانند بنزين، برق، گاز، آب، نان، شير و ديگر اقلام اساسى پرداخت مى شود. اين موضوع سبب بروز مسائل و مشكلات عديده اى شده است. از اهم اين مسائل عدم سهم برى عادلانه و مساوى از اين كالاها توسط قشرهاى مختلف جامعه است، به طوريكه هفتاد درصد يارانه هاى توزيع شده توسط سه دهك بالاى جامعه جذب مى كند. از سويى قيمت ناچيز اين كالاها منجر به بروز مواردى مانند قاچاق، اسراف و آلودگى محيط زيست نيز شده است.

ميزان بالاى يارانه در هر جامعه اى دلالت بر انحراف بيشتر آن از مطلوبيت و تعادل اقتصادى دارد. بدين معنا كه در يك اقتصاد سالم، ميزان يارانه ها بسيار ناچيز يا اصلاً صفر است.
پيش از اين و در دولتهاى قبلى طرحى براى حذف تدريجى يارانه ها در پيش گرفته شده بود كه براساس آن كاهش تدريجى ميزان يارانه ها از جمله يارانۀ حاملهاى انرژى و افزايش تدريجى حقوق و درآمد مردم به ويژه دهكهاى كم درآمد مد نظر بود. طرحى كه بسيارى از كارشناسان آن را راه حل مناسب ترى نسبت به طرح پرداخت مستقيم يارانه ها مى دانند.
در اين طرح يارانه هاى دولتى با نرخ حدود 20 درصد در سال به تدريج كاهش م میافت و از سويى حقوق و دستمزد كاركنان و كارگران به تدريج با افزايش مواجه بود. اين طرح كه تا قبل از مجلس هفتم به خوبى و طبق مطالعة بانك مركزى با آثار تورمى پايين 2 تا 3 درصد در سال در حال پيشرفت بود، توسط اين مجلس و با طرح تثبيت قيمتها متوقف شد.

اكنون دولت با هدف بهبود وضعيت اقتصادى، طرحى با عنوان تحول اقتصادى در دست دارد كه بخشى از آن به نظام توزيع يارانه ها مى پردازد.
مطابق طرح تحول اقتصادى در بخش نظام توزيع يارانه، پرداخت مستقيم و نقدى يارانه ها مورد نظر دولت است. هدف از سياست پرداخت نقدى يارانه ها، از يك سو كاهش كمكهاى مالى سنگين و گستردۀ دولت و از سوى ديگر كمك به قشر كم درآمد جامعه است. قرار است ابتدا خانوارها در دهكهاى اقتصادى طبقه بندى شده و سپس با حذف يارانه هاى پرداختى روى كالاهاى مختلف، به منظور جلوگيرى از كاهش درآمد يا قدرت خريد واقعى خانوارهاى كم درآمد (دهكهاى اول تا هفتم)، هر چند ماه يكبار به هر يك از خانوارهاى متقاضى و مشمول، مبلغى به عنوان يارانة نقدى پرداخت شود.
نكتۀ قابل توجه در اين زمينه اين است كه ظاهراً بحث پرداخت نقدى يارانه ها بدين صورت در هيچ كشورى تجربه نشده است.

چگونگى اجراى طرح
اگرچه هنوز جزئيات طرح اعلام نشده است، اما بنابرگفتة سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادى، ظاهراً قرار است آزادسازي قيمتها طي اين طرح در چند مرحله انجام گيرد و با آزادسازى قيمت حاملهاي انرژي از فشارهاي وارد شده بر بودجة دولت بكاهد و به كسريهاي متوالي بودجه پايان دهد.
نفت، گاز، برق، نفت كوره و گازوئيل از حاملهايي هستند كه آزادسازي قيمت آنها در فازهاي مختلف انجام م يگيرد و در نهايت قيمت فوب براي حاملهاي انرژي اعمال ميشود.
همچنين ظاهراً در نظر است در مراحل اوليه حمايت دولت از فرايند توليد ادامه يابد و بنگا ههاي توليدى مشمول آزادسازي نشوند.
بحث درآمدزايى
پوشيده نيست كه درآمدزايى يكى از اهدافى است كه دولت در اين طرح مدنظر دارد و براى پرداخت نقدى به مردم روى آن حساب ويژه اى باز كرده است. دور از انتظار نيست كه دولت روى درآمد سالانه اى به ميزان 30 هزار ميليارد تومان (كمتر از يك سوم يارانه يك سال و در حدود يك سوم بودجة عمومي دولت در سال 1387 ) حساب كرده باشد.
از آنجايى كه مصرف كننده بايد هشت تا ده برابر رقم كنونى را براى انرژى مصرفى بعد از اجراى طرح بپردازد، كاهش مصرف انرژى از سوى مردم، دور از انتظار نخواهد بود كه در نتيجة اين كاهش مصرف، يكى از مهمترين منابعى كه دولت براى پرداخت نقدى ياران هها به مردم در نظر گرفته بود، تأمين نخواهد شد. در اين رابطه مى توان از كاهش حدود 20 تا 25 درصدى مصرف بنزين در پى اجراى طرح سهميه بندى آن و حتى پس از عرضة آزاد آن با نرخ 400 تومان شاهد آورد.
از سويى افزايش قيمت حاملهاى انرژى به طور مستقيم باعث مى شود هزينة توليد كا لاها و خدمات به خصوص در بخش حمل و نقل و كالا هاى انرژى بر نظير پتروشيمى، فولاد، آلومينيوم، مس و... افزايش يابد. اين افزايش قيمتها باعث مى شود سودآورى اين بخشها در كوتا همدت كاهش يابد و در درازمدت هم سرماي هگذارى در اين بخشها كاهش ميابد، زيرا ديگر سرمايه گذارى در اين بخشها همانند سابق سودآور نيست.
بررسى تأثير اين طرح روى خانوارها نشان مى دهد كه از سويى هزينه حاملهاى انرژى نظير هزينه هاى آب، برق، گاز و... در خانوارها بالا مى رود و از طرف ديگر قدرت خريد آنان به دليل تورم كاهش چشمگيرى مى يابد. اگرچه پرداخت نقدى به خانوارها از طرف دولت مى تواند اين كاهش قدرت خريد را در كوتاه مدت جبران كند، اما در درازمدت اگر اين افزايش قيمت به بى ثباتى اقتصادى دامن بزند، به هيچ وجه اين پرداخت نقدى يارانه ها جبران زيان خانوارها را نخواهد كرد.
نقاط ضعف:
  • افزايش تورم
  • امكان كاهش رشد اقتصادى
  • افزايش نقدينگى
  • پرداخت يارانة نقدى به سرپرست خانواده

نقاط قوت:

  • كاهش وابستگى به واردات فراورد ه هاى نفتى
  • بهبود سيستم حمل و نقل عمومى با مصرف بخشى از درآمدهاى به دست آمدۀ دولتى
  • كاهش قاچاق كالا
  • كاهش آلودگى محيط زيست
  • كاهش هزين ه هاى نظارتى و اجرايى در مورد يارانه هاى غيرمستقيم دولت
  • افزايش درآمد قشر كم درآمد

تهدیدها:

  • طراحى ساز و كار نامناسب جهت توزيع يارانه ها
  • امكان كاهش درآمدهاى دولت در صورت كاهش مصرف خارج از پيش بينى طرح
  • امكان جهش تورمى و ركود اقتصادى در صورتى كه طرح به طور همه جانبه اى مورد ارزيابى قرار نگيرد.
  • امكان ايجاد رانت خوار يهاى دوباره
  • امكان افزايش جمعيت
  • كاهش امنيت غذاى خانوارها (چشم پوشى از اقلامى مانند شير)
  • تمركز تصميم گيرى در سرپرست خانواده براى هزينة يارانة دريافتى
  • ورشكستگى برخى صنايع
  • گسترش بيكارى
  • كاهش قدرت خريد مردم براثر افزايش تورم

فرصتها:


  • امكان اجراى واقعى عدالت اقتصادى - اجتماعى
  • افزايش درآمدهاى دولت و هزينه كردن آن در طرح هاى زيربنايى در صورت طراحى روش
  • صحيح پرداخت يارانه ها
  • افزايش رفاه ناشى از انتخاب مصرف كننده
  • كاهش مداخلات دولت در نظام قيمتها از جمله تعيين دستورى قيمتها و در نتيجه كار كردن
  • صحيح قيمتها
  • افزايش سرمايه گذارى خصوصى در كالاهاى خارج شده از شمول يارانه و افزايش قدرت بخش
  • خصوصى در توليد اين اقلام
  • كاهش مصرف كالا تا حد معقول و معتدل و جلوگيرى از اسراف
  • بازشدن دست خانوارهاى فقير براى سرمايه گذارى در آموزش
  • دادن حق مسلم مصرف كننده بر انتخاب آزاد (افزايش مطلوبيت)
  • افزايش كيفيت كالاهاى خارج شده از سبد حمايتى يارانه اى
سطح درآمد
يكى از نكاتى كه در رابطه با اين طرح بايد مورد توجه قرار گيرد، تفاوت بين دستمزدها و دريافتى شاغلين در كشور با سطوح همتراز آنها در كشورهايى با اقتصاد آزاد است.
در حاليكه متوسط حقوق كاركنان دولت و بخش عظيمى از شاغلين در شركت هاى غير دولتى در ايران در حدود 300 هزار تومان است، اين مبلغ به بيش از 1500 دلار در كشورهاى مذكور مى رسد. با توجه به رفاه نسبى مردم اين كشورها بايد انتظار داشت كه جهت برخوردارى از يك سطح رفاه معقول، دستمزد و حقوقهاى داخلى بايد در سطحى مانند اين كشورها باشد. مسلماً با آزادسازى قيمتها و حذف يارانه، بايد انتظار داشت قيمت اجناس و كالاها در داخل كشور به سطح كشورهاى فوق الذكر برسد. در اين صورت اين تفاوت دستمزدها چگونه جبران مى شوند؟ و آيا ممكن است به اندازة حذف اين فاصله دستمزدها، يارانه هاى نقدى به مردم پرداخت شوند. ناگفته پيداست چنين چيزى ممكن نيست، زيرا يك افزايش حداقل 5 برابرى در دستمزدهاى شاغلين نه ممكن است و نه آخر و عاقبت خوشى دارد. پس تكليف چيست؟ آيا براى اين مسئله چاره اى انديشيده شده است يا خير؟ در واقع تأمين و افزايش حقوق و دستمزد شاغلين تنها چارة كار است. يعنى دولت بايد به نحوى برنامه ريزى كند كه متناسب با افزايش قيمتهاي انرژي و حذف يارانه ها در فكر افزايش درآمدهاي مردم متناسب با افزايش هزينه ها باشد. در غير اين صورت زندگى روزمرۀ بسيارى از شهروندان دچار مشكل مى شود و سطح رفاه نسبى به شدت افت خواهد كرد.
نحوة توزيع
بعضى از كارشناسان بر لزوم شناسايى دقيق افراد كم بضاعت جهت پرداخت نقدى يارانه اصرار دارند. در اين صورت بايد توجه داشت كه طراحى ساز و كار مناسب براى پرداخت يارانه بايد بخش بسيار مهمى از اين طرح باشد. مثلاً نياز به سيستم اطلاعاتى قوى و دائماً به روزى وجود دارد كه با اطلاع از آخرين وضعيت تمامى مسائل هر خانواده از جمله فوت و تولد، طلاق و ازدواج، تغيير مشاغل و درآمدها و ساير تغييرات در خانوارها، آخرين وضعيت هر خانواده از نظر تعيين دهك آن در آن ماه مشخص و يارانة مربوط به آن پرداخت شود.
در مقابل برخى ديگر از كارشناسان نيز معتقدند با توجه به اينكه سرانة مصرف كالاهايى مثل آب و برق و بنزين براى قشر مرفه بيشتر است و تنها سرانة مصرف نان است كه براى قشر فقير بيشتر است. ي ك كاسه كردن همة سوبسيدها و پرداخت برابر آن به همه، نه تنها بهره مندي قشر فقير از سوبسي دها را كمتر نم ىكند بلكه به احتمال زياد آن را بيشتر هم خواهد كرد.
اين گروه معتقدند با توزيع مساوى يارانۀ نقدى از صرف هزينه هاى اضافى طراحى سيستمى پيچيده جهت توزيع نقدى يارانه جلوگيرى مى شود.
حرف آخر ظاهراً تورم زا بودن طرح مورد تأييد بسيارى از كارشناسان اعم از مخالفان و موافقان طرح بوده كه به ناچار بايد پذيرفته شود.
طراحى سازوكار مناسب پرداخت يارانه، مصرف صحيح درآمدهاى حاصل شده و همچنين طراحى روشهايى مناسب جهت حذف تدريجى آن و در عوض افزايش سطح رفاه اجتماعى مهمترين ابعاد اين طرح مى توانند باشند. سازوكارهايى كه در صورت طراحى نامناسب، مى تواند مجموعه اى از مزايا، نقاط قوت و فرصتهاى متصور را به انبوهى از معايب و تهديدها تبديل كند. ناگفته پيداست كه در صورت طراحى صحيح روشهاى مورد بحث، عكس اين موضوع نيز صادق است.
بايد توجه داشت كه كاهش و حذف يارانه ها در جهت شكوفايى اقتصادى نيازمند ارائة مجموعه اى هماهنگ از راهكارها و تغييرات ساختارى در متن جامعه است كه در هماهنگى با جنبه هاى مالى و اجرايى، برآوردن اين آرزوى بزرگ اقتصاددانان كشور است.
اين عوامل ساختارى و بنيادى كه در واقع بر جنبۀ مالى قضيه مقدم هستند، تغييراتى اند كه بايد به طور بنيادى در ساختارهاى اقتصادى، فرهنگى و سياسى كشور اعمال شوند. تغييراتى كه مسلماً مستلزم صرف زمان و هزينه بسيار از سوى دولت و جامعه مى باشند. اشتغالزايى، پوششهاى مناسب رفاهى اجتماعى، توسعه و بهبود شبكه هاى حمل و نقل عمومى، توسعة مشاركتهاى اجتماعى مردم و توسعه قانون و قانونمدارى را مى توان از جمله اين اصلاحات برشمرد. مجموعه اى از عوامل نظير استفاده از تجارب كشورهاى ديگر، استفاده از استادان داخلى و خارجى علم اقتصاد و صاحب نظران و ايده پردازان در اين عرصه مى تواند در طراحى روشهاى مؤثرتر و با كارايى بالاتر مفيد باشد.
مرورى بر نقاط ضعف و قوت، تهديدها و فرصتهاى پيش روى طرح، بدون شك راهنماى بسيار مفيدى خواهد بود براى كارشناسان و علاقه مندان به پيگيرى مسائل كارشناسى پيرامون اين طرح.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 53 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت