روش های گوناگونی جهت گرمایش ساختمان های مسکونی، اداری، صنعتی ، تجاری، .... وجود دارد که در این قسمت به بررسی برخی از آنها پرداخته می شود. در هر صورت شرایط آسایش از نظر دما، رطوبن نسبی ، سرعت هوا و تابش بایستی تأمین شود.

 

گرمایش مرکزی با آب(موتورخانه)

یکی از مناسب ترین روش ها برای گرمایش ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی روش حرارت مرکزی با آب می باشد. در این سیستم ک موتورخانه مرکزی وجود دارد که آب گرم سیرکولاسیون دیگ، جهت تأمین گرمایش ساختمان توسط پمپ به قسمتهای مختلف پمپاژ می شود، یکی از محاسن این روش امکان تأمین هم زمان گرمایش و آب گرم مصرفی ساختمان است که توسط مبدل (کویلدار، صفحه ای، دوجداره و یا لوله و پوسته) در موتورخانه انجام می شود. هزینه اولیه اجرای موتورخانه در مقایسه با سایر سیستم ها خیلی زیاد نیست ولی هزینه اپراتوری و مصرف انرژی آن در مقایسه با دیگر سیستم ها مثلاً سیستم شوفاژ دیواری (پکیج) کمتر است. ساختمان باید فضای مناسب را برای احداث موتورخانه داشته باشد. از دیگر محاسن موتورخانه مرکزی این است که در مناطقی که گاز کشی نشده است و یا در مواقعی که امکان کاهش فشار و یا قطع گاز وجود دارد موتورخانه می تواند (در صورتیکه مشعل آن دوگانه سوز باشد) روشن باشد.

در این سیستم تنها دیگ ها دارای دودکش هستند از دیگر مزایای این روش امکان استفاده از سیستم لوله کشی گرمایش جهت خنک کاری ساختمان در تابستان (در صورتی که سیستم لوله کشی بدین منظور محاسبه شده باشد) وجود دارد.

پیشنهاد می شود در ساختمان های بیش از 10 واحد آپارتمانی و نیز ساختمان های ویلایی بیش از 250 متر مربع از سیستم حرارت مرکزی استفاده شود. این سیستم برای سالن ها، و فضاهایی که ارتفاع فضا یا اطاق کمتر از 4 متر است مناسب است.

 

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 42 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت