در این سیستم سیال ناقل حرارت ،هواست.گرم کردن هوا ممکن است به طور مستقیم در کوره هوای گرم و یا به صورت غیر مستقیم توسط آب گرم و یا بخار ارسالی از دیگ در وسایلی مانند هواساز و فن کوئل انجام پذیرد.گردش هوای گرم نیز می تواند مانند گردش آب گرم به صورت طبیعی یا اجباری (توسط باد زن )صورت گیرد.نیرو ی محرک هوا در این سیستم همان اختلاف وزن مخصوص هوای گرم و هوای سرد می باشد.هوا پس از گرم شدن از داخل کانال به محل های مورد نظر ارسال گردیده و پس از گرم کردن محیط با از دست دادن مقداری از حرارت خود سردتر شده و از طریق کانال برگشت به کوره هوای گرم باز می گردد.این سیستم در شکل 1-1 نشان داده شده است.بدیهی است که در این سیستم باید مقاومت در مسیر کانال کمتر از سیستم اجباری باشد تا هوا قدرت گردش طبیعی در تمام قسمت های مورد نظر را داشته باشد.

 

 

گردش طبیعی هوا

 

نیرو ی محرک هوا در این سیستم همان اختلاف وزن مخصوص هوای گرم و هوای سرد می باشد.هوا پس از گرم شدن از داخل کانال به محل های مورد نظر ارسال گردیده و پس از گرم کردن محیط با از دست دادن مقداری از حرارت خود سردتر شده و از طریق کانال برگشت به کوره هوای گرم باز می گردد.این سیستم در شکل 1-1 نشان داده شده است.بدیهی است که در این سیستم باید مقاومت در مسیر کانال کمتر از سیستم اجباری باشد تا هوا قدرت گردش طبیعی در تمام قسمت های مورد نظر را داشته باشد.

گردش اجباری هوا

 

در این سیستم نیروی محرکه توسط بادزن تامین می گردد.این بادزن ممکن است در کوره هوای گرم مثل شکل 1-2 ویا در وسایلی مانند هواساز و فن کوئل قرار داشته باشد. در این سیستم نیز هوای گرم ارسالی به محل مورد نظر پس از گرم کردن محیط به دستگاه گرم کننده هوا باز می گردد ولی نسبت به حالت قبلی گردش هوا بیشتر بوده و کنترل بهتری را می توان روی این پروسه اعمال نمود.

گاهی ممکن است بر حسب نیاز،با تهیه آب داغ در دیگ و ارسال آن به مبدل های حرارتی مختلف در یک زمان از هر سه نوع سیال ناقل حرارت یعنی آب،بخار و هوا در قسمت های مختلف ساختمان استفاده نمود.که این پروسه در شکل 1-3 نشان داده شده است.

 

منبع:برگرفته شده از کتاب بهینه سازی مصرف سوخت در سیستم های حرارت مرکزی.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 30 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت