از این کلید برای متوقف کردن کمپرسور در هنگامیکه فشار دیس شارژ (دهش) به واسطه چگالش نامناسب، وجود گازهای غیر قابل تقطیر در سیستم ، عدم تبادل حرارت در کندانسر و یا هر دلیل دیگری که باعث شود که فشار بالا برود مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعه بیشتر...

 

با سلام خدمت دوستان عزیز

با کلیک روی این لینک می توانید مقاله روش های کنترل فشار تقطیر چیلرهای آب خنک آقای حمید دارابی (مدرس دوره های چیلر تراکمی مرکز دانش صنعت تاسیسات ایران) را با عنوان انگلیسی ravesh kontrol.pdf که در شماره 167 نشریه صنعت تاسیسات چاپ شده است و در سایت مرکز دانش صنعت تاسیسات ایران بازنشر شده است دانلود نمایید.

مبدلهای اولیه از یکسوسازهای کنترلشده سیلیکونی (Silicon Controlled Rectifier: SCR)برای تغییر حالت روشن/خاموش بمنظور تولید خروجی استفاده میکردند. بعدها ترانزیستورهای دوقطبی جایگزین SCRها شدند. از آنجائیکه سرعت برانگیختگی دوقطبیها خیلی بیشتر است ماحصل استفاده از آنها، بهبود خروجی و کاهش هارمونیکها بود. ورود ترانزیستورهای وقطبی با گیت عایقدار (Insulated Gate Bipolar Transistor: IGBT)خیز به جلوی بزرگی را منجر گردید. امروزه آنها استاندارد درایوهای PWMهستند که هم جایگزین SCRها و هم ترانزیستورهای دوقطبی شدهاند.

با تغییر حالت روشن/خاموش گذرگاه DCدر فاصلههای زمانی مشخص، IGBTها به مبدل اجازه میدهند که پالس خروجی با پهنا و فاصله بینابین متفاوت ساخته شود. مرکز کنترل درایو، زمان روشن یا خاموش بودن IGBTها را تنظیم میکند. این زمانسنجی، ولتاژ و فرکانس خروجی را تعیین میکند.فرکانس حامل (یا فرکانس سویچینگ) عبارتی است که به سرعت این تغییر حالت روشن/خاموش اطلاق میگردد. هرچه فرکانس تغییر حالت بالاتر باشد به همان میزان تفکیکپذیری و دقت بیشتری در هر پالس ولتاژ خواهیم داشت. درایوهای قدیمی مبتنی بر SCRدارای دقتی تا 500 بار در ثانیه بودند در حالیکه سرعت تغییر حالت انواع IGBTها به 4000 بار در ثانیه میرسد.

 

مطالعه بیشتر...

درایو فرکانس متغیر (Variable Frequency Drive: VFD) یک از شگفتیهای قابل تحسین امروز است. با خواندن این مقاله به ارزش واقعی آنها پی خواهید برد. ضمناً با مباحثی همچون PWN، SCR، ترانزیستورهای دوقطبی و IGBT نیز آشنا خواهید شد.سرعت چرخش یک موتور 4 قطبه، RPM 1800 است؛ اما کاربردهائی که از موتورها استفاده میکنند به سرعتهای متفاوتی نیاز دارند. بعنوان مثال در یک سیستم تسمه-نقاله درایو غلطکها در RPM 100 میچرخند در حالیکه یک فن خنکی از کوچک به RPM 2200 برای کارکردن نیاز دارد.چطور یک نفر میتواند سرعت چرخش بار را کنترل کند؟ با یک درایو موتور. تا اواسط دهه 1960 چیزی در مورد تغییر سرعت بار بدون استفاده از درایو مکانیکی در خروجی موتور شنیده نشده بود. ساختمان یک نوع از آنها از دو قرقره با اندازه متفاوت که توسط یک تسمه به یکدیگر متصل شده اند تشکیل شده است.

http://news.thomasnet.com/images/large/024/24478.jpg

نسبت قطر این دو قرقره بهم، مقدار تغییر سرعت بار را معین میکند. بدینسان امکان تغییر سرعت با تعویض یک قرقره فراهم می آید. نوع دیگر آنها درایوهای دندهای هستند که از همان اساس پیروی میکنند با این تفاوت که مجموعه حاصل کوچکتر و مقاومتر است.با این حال درایوهای مکانیکی تغییرات پلهای محدودی را در سرعت فراهم و باعث بهبود بازده نیز نمیشوند. با چنین آرایشی، موتور در سرعت نهائی کار خواهد کرد و حق انتخاب کاربر محدود به سرعت بالا، متوسط، پائین و موتور خاموش خواهد بود.

 

مطالعه بیشتر...

نخستين وسيله واقعي علمي را براي اندازه گيري درجه حرارت در سال 1592 گاليلهاختراع كرد وي براي اين منظور يك بطري شيشه ي گردن باريك انتخاب كرده بود. بطري با آب رنگين تا نيمه پر شده و وارونه در يك ظرف محتوي آب رنگيني قرار گرفته بود. با تغيير دما هواي محتوي بطري منبسط يا منقبض مي شد و ستون آب در گردن بطري بالا يا پايين مي رفت. وسيله گاليله مقياسي واقعي براي سنجش دما نبود به طوري كه وسيله وي بيشتر جنبه دما نما داشت. تا جنبه دماسنج در سال 1631ري تغييراتي را در دمانگار گاليله پيشنهاد كرد. پيشنهاد وي همان بطري وارونه گاليله بود كه در آن فقط سرد و گرم شدن از روي انقباض و انبساط آب ثبت مي شد.

در سال 1635 دوك فردينالند توسكاني، كه به علوم علاقه مند بود دماسنجي ساخت كه در آن از الكل (كه در دمايي خيلي پايين تر از دماي آب يخ مي بندد.) استفاده كرد. و سر لوله را چنان محكم بست كه الكل نتواند تبخير شود.سرانجام در سال 1640 دانشمندان آكادمي لينچي در ايتاليا نمونه اي از دماسنج هاي جديدي را ساختند كه در آن جيوه به كار برده و هوا را دست كم تا حدودي از قسمت بالاي لوله بسته خارج كرده بودند. توجه به اين نكته جالب است كه در حدود نيم قرن طول كشيد تا دماسنج كاملاً تكامل يافت.به دنبال كشف دماسنج گابريل دانيل فارنهايت دانشمند هلندي در قرن هفدهم نوعي دماسنج گازي و الكلي ساخت كه با دقت اندازه گيري بيشتري مي تواند دماي هوا را اندازه گيري كند. او به سال 1714 ميلادي دماسنج جيوه اي را طراحي و با ضريب دقت بالايي با شيوه اي خاص درجه بندي نمود. فارنهايت نتايج تحقيقات خود را در سال 1724 ميلادي منتشر ساخت.آندرس سيليسيوس دانشمند سوئدي به سال 1723 دماسنج جيوه*اي را به صد قسمت مساوي تقسيم*بندي نمود. اندازه*گيري دماي هوا به روش سانتيگراد، (سيليسيوس) به نام پرافتخار ايشان ثبت شده است.

مطالعه بیشتر...

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 47 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت