دستگاه Turbopak بيشتر براي سيستمهاي تهوية مطبوع با ظرفيت بالا بكار مي رود ولي ممكن است موارد استفادة ديگري نيز براي آن وجود داشته باشد . دستگاه Turbopak Hermetic مدل HT شامل يك موتور و كمپرسور (مجهز به چرخ دنده هاي افزايندة سرعت) و يك پوسته كه در برگيرندة كندانسور، كولر و محفظة كنترل دبي مي باشد، است .
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS517mHkOyA_MsHtb7FU3nWII5sykcOHhrlvjC6K82drVoiLSR74g&t=1
در عمل ، مايع (آب شيرين يا آب شور) كه بايد سرد شود در كولر دستگاه جريان مي يابد : كولر در واقع براي گاز سرمازا كه در فشار و دماي پائين در حال جوش است حكم محفظة تبخير (evaporator) را دارد مخلوط مايع و گازسرمازا حرارت را از آب گرفته و خود تبخير مي شود و در نتيجه آب را خنك مي كند. آب سپس از طريق خط لولة مارپيچي به مقابل يك دمنده هدايت مي شود (سيستم Fan Coil) و حرارت جريان هوا را مي گيرد و آب گرم در نهايت به كولر هدايت مي شود و چرخه از نو آغاز مي گردد. بدينسان هواي خروجي از دستگاه خنك شده و به محوطة مورد نظر هدايت مي شود.
بخار سرما زا كه در كولر دستگاه (يا محفظة evaporator) با تبادل حرارتي توليد مي شود به يك كمپرسور هدايت مي شود كه توسط آن فشار و دماي بخار افزايش يافته (معمولا در حالت Superheat)  و از آنجا به كندانسور روانه ميشود كمپرسور از نوع گريز از مركز (سانتريفوژ) و داراي يك پروانه (impeller) است . در كندانسور آب از ميان تيوبها جريان يافته و حرارت بخار را جذب مي كند و در نتيجه بخار مايع شده و درمحفظة پوستة اطراف تيوبها (shell) جمع مي شود . آب مورد نياز كندانسور از يك منبع خارجي (مثلاً برج خنك كننده cooling tower) تأمين مي شود . مايع سرمازا از پوستة (shell) كندانسور به محفظة كنترل دبي تخليه مي شود. در آنجا يك صفحة روزنه دار كه داراي سوراخ ريزي است (اوريفيس) و مي تواند قابل تنظيم نيز باشد با تنظيم مقدار مايع برگشتي از كندانسور به كولر ضمن ايجاد يك افت فشار و دما در مايع آنرا تبديل به مخلوطي دوفازي از مايع و بخار با فشار پائين مي كند تا حرارت بيشتري را از آب در كولر جذب كند. نيروي محركة جريان مايع از كندانسور تا كولر فشار كندانسور توليد شده توسط كمپرسور است و بدينسان چرخة مادة سرمازا تكميل مي شود اجزاء اصلي دستگاه Turbopak چنان انتخاب شده اند كه بتوانند مادة سرمازا را كه در شرايط حداكثر بار طراحي دستگاه تبخير ميشود جابجا كنند. هرچند بيشتر سيستمها تنها براي مدت زمان كوتاهي از كاركردشان براي استفاده از حداكثر ظرفيت طراحيشان مورد نظر قرار ميگيرد.
كنترل ظرفيت (تيغه هاي پيشگرد) : دستگاه Turbopak براي استفاده در ظرفيت هاي پائين و بالا طراحي شده است . بنابراين ظرفيت حرارتي دستگاه بايد چنان كنترل شود كه دماي آب خروجي كولر مقدار ثابتي باشد. تيغه هاي پيشگرد (PRV-Prerotation Vanes) كه در ورودي پروانة كمپرسور قرار دارند،پاسخگوي اين تغييرات بار هستند.
http://www.sweethaven02.com/Automotive01/fig0539.gif
موقعيت اين تيغه ها بطور اتوماتيك از طريق يك اهرم كه به يك موتور الكتريكي يا نيوماتيكي متصل است كنترل ميشود. موتور درخارج از بدنة كمپرسور قرار دارد. تنظيم اتوماتيك موقعيت تيغه ها در عمل بازدهي چندين كمپرسور مختلف توسط يك كمپرسور را فراهم مي سازد تا در شرايط مختلف بار حرارتي قابل انطباق باشند، اين دافعه از حالت حداكثري بار حرارتي (تيغه ها كاملاً باز) تا حداقل بار حرارتي (تيغه ها كاملاً بسته) تغيير مي كند.
مطالب فوق برگرفته از محتوای آموزشی اولین دوره چیلرهای سانتریفوژ در ایران می باشد. این دوره تخصصی اولین بار در تاریخ 7 و 8 بهمن 89 به مدت 18 ساعت به همراه کارگاه عملی توسط مرکز دانش صنعت تاسیسات ایران برگزار شده است.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 26 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت