ثبت جهانی بادگیر ثبت ارزشهای ملی و فرهنگی ایرانیان در دنیاست

 

 معماری اقلیمی سنتی ایران

 

یک معمار چیره دست و صاحب نام یزدی که زمان زیادی را در خلق هنر اسلامی و ایرانی در رشته معماری بکار برده در مورد شیوه معماری استان یزد گفت: در کشور ما در طی قرون متمادی تمام ساختمان‌ها با توجه به اقلیم و شرایط محیطی ساخته می‌شده است. آفتاب، باد، رطوبت، سرما و گرما و به طور کلی شرایط آب و هوایی و جغرافیایی، تاثیر مستقیمی در معماری سنتی ایران در مناطق مختلف داشته است.

 

 

دکتر ماندگاری اظهارداشت: طبیعت با حکمت و هنر شرقی رابطه ی تنگاتنگ وپایداری دارد . این ارتباط و حضور طبیعت از جمله درمعماری و شهرسازی به وضوح دیده می شود، معماری وشهرسازی یزد نیز ارتباط با طبیعت دارد.

 

وی عنوان کرد: اولین خصوصیت شهر که در اولین نگاه آنرا از سایر شهرهای ایران متمایز می سازد یکنواختی و تناسب بافت شهرسازی ومعماری در کل شهر و حفظ بافت تاریخی آن ، علیرغم همه   مسایل و محدودیت های آن و از طرفی تغییر و تحولات سالهای اخیر در حوزه ی شهرسازی ومعماری و حاکمیت روز افزون الگو های غریب المنظر و غولهای آهنی خصوصادر شهر هایبزرگ می باشد که می توان آن را نمونه ای از اصل هویت شهری و شناسه فرهنگی و تاریخی دانست.

 

وی افزود: این معماری بدون وجود دانش و فناوری در بین معماران چیره دست یزدی به یادگار مانده است ،ولی باید تاکید کردکه این معماری خاص شرایط آنروزها بوده هر چند باز هم می توان از این هنر در شرایط امروزی نیزه بهره گرفت

 

ماندگاری با اشاره به سمبل و هنر زیبای بادگیر در یزد تاکید کرد: شهر یزد همواره در بین ایرانیان به شهر باد گیرها معروف است که در واقع این باد گیرها سیستم تنفسی شهر محسوب می شوند که بیشتر در فضاهای مسکونی و قدیمی تعلق دارند . 

 

بادگیر به عنوان یک سیستم سرمایشی، تهویه مطبوع را با استفاده از انرژی تجدید پذیر باد فراهم میکند 

 

معمار و پژوهشگر یزدی،در رساله اش،باد گیرها را به" شش های یک شهر کویری" تشبیه کرده است. 

 

در معماری سنتی ایران،بارزترین روش مدیریت جریان هوا و دمای هوا در ساختمان ها،بادگیرها هستندکه بر بام خانه ها یا آب انبارها بنا می شده است.

 

این معمار معروف یزدی یادآور شد: خانه های قدیمی یزد از جمله بناهای ارزشمندی هستند که یاد آور زندگی سنتی مردم این منطقه است .

 

این خانه ها از لحاظ معماری و قدمت اهمیت فراوانی دارند. تنها در این شهر است که هنوز خانه های دوران ایلخانی قابل سکونت هستند.

 

ماندگاری بهره گیری از ارزشها و هنر نیاکان به عنوان فرهنگ جامع مهم عنوان کرد و افزود: بادگیرها به‌عنوان یکی از شاخص‌های ایرانی و اسلامی متعلق به ایران هستند و همیشه به نام کشور ایران جاودانه خواهند ماند.

 

وی افزود: پروسه ثبت جهانی یک اثر کوتاه نیست و باید خلاصه پرونده هر اثری حداقل دو سال قبل از ثبت، به یونسکو ارسال شود اما طبق پیگیری های انجام شده متوجه شدیم که تا کنون هیچ پرونده ای در ارتباط با بادگیر از سوی امارات به سازمان جهانی یونسکو فرستاده و پیشنهاد نشده است اما آنها علاقه مند هستند که این بادگیرها را به نام خودشان ثبت کنند منتها نمی توانند چون اصالت این معماری متعلق به ایران است.

 

میراث معنوی استفاده از فنآوری بادگیرهای یزد نیز چندی پیش در فهرست میراث ملی قرار گرفت با این حال قصد داریم تا تکنیک ساخت بادگیر را نیز ثبت کنیم.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 37 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت