در بخش قبل به تعریف استراتژی نگهداری و تعمیرات پرداختیم. بر این اساس و در نتیجه تغییر و تحول در استراتژی‌های کسب و کار و نیز تغییر در پارادایم‌های حاکم در تولید و پاره‌ای عوامل دیگر نظیر پیشرفت جوامع به سمت جامعه اطلاعاتی، استراتژی‌های مختلف نگهداری و تعمیرات به وجود آمده‌اند.

برخی از مهم‌ترین این استراتژی‌ها عبارت‌اند از نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه [PM) [۱۴)، نگهداری و تعمیرات پیشگویانه [PM) [۱۵)، نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شرایط [CBM) [۱۴)، نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان [RCM) [۱۶)، نگهداری و تعمیرات ناب [۱۷] Lean) maintenance)، نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر [TPM) [۱۸)، نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر ناب [Lean TPM) [۱۹)، نگهداری و تعمیرات مبتنی بر ریسک [RBM) [۲۰)، نگهداری و تعمیرات چابک [Agile Maintenance) [۲۱)، نگهداری و تعمیرات مجازی [۲۲] (Virtual Maintenance).

آنچه که در چند مقاله اخیر گفته شد، مختصرا تعاریف و مفاهیم مربوط به نگهداری و تعمیرات و همچنین لزوم بررسی و پژوهش در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت و گزیده‌ای بسیار اجمالی از فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفته در این حوزه نیز مطرح شد. هر پژوهشگری با اندک مطالعه، گستردگی دامنه پژوهش در این حوزه را در می‌یابد.

به هر حال نگهداری و تعمیرات به عنوان یکی از مهم‌ترین فرآیندهای یک بنگاه اقتصادی، دارای ارتباطی تنگاتنگ با بسیاری از حوزه‌های مهندسی صنایع نظیر مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک، برنامه ریزی و کنترل موجودی، برنامه ریزی تولیدو کنترل کیفیت، می‌باشد. با تمام این اوصاف، نگهداری و تعمیرات نیز دارای یک چرخه عمر بوده و زمانی به دوره افول خود خواهد رسید. این افول ممکن است در اصل مفاهیم نگهداری و تعمیرات نبوده و تنها پارادایم حاکم بر آن تغییر کرده و متحول شود. به هر حال تغییر، گریز ناپذیر است.

برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات شاخه‌ای از رشته مهندسی صنایع است که با کنترل تجهیزات و ماشین آلات تولیدی از نظر برنامه زمانبندی تعمیراتی و تعویض قطعات و با استفاده از تجزیه و تحلیلهای آماری هزینه‌های تعمیراتی را کاهش می‌دهد و در سطح بهینه نگه می‌دارد.

اهداف اصلی

  • بیشینه کردن دوره عمر مفید تجهیزات و ماشین آلات.
  • بیشینه کردن قابلیت اطمینان تجهیزات و ماشین آلات.
  • بیشینه کردن کارایی کلی تجهیزات.
  • کمینه کردن تعمیرات اتفاقی تجهیزات و ماشین آلات.
  • کمینه کردن هزینه‌های توقفات خطوط تولیدبر اثر خرابیهای دستگاه

 

  • [14] A.K.S. Jardine, D. Lin, D. Banjevic, A review on machinery diagnostics and prognostics implementing condition-based maintenance, Mechanical Systems and Signal Processing 20 (2006) 1483–1510.
  • [15] M. Carmen Carnero Moya, The control of the setting up of a predictive maintenance programme using a system of indicators, Omega Volume 32, Issue 1, February 2004, Pages 57-75
  • [16] S. Eisinger and U. K. Rakowsky, Modeling of uncertainties in reliability centered maintenance — a probabilistic approach, Reliability Engineering & System Safety Volume 71, Issue 2, February 2001, Pages 159-164
  • [17] C. Davis, Measuring the Effectiveness of Lean Thinking in Maintenance, London University, 2004
  • [18] http://www.plant-maintenance.com/maintenance_articles_tpm.shtml
  • [19] Dennis McCarthy and Dr Nick Rich, Lean TPM - A Blueprint for Change, Elsevier, 2004
  • [20] N.S. Arunraj, J. Maiti, Risk-based maintenance—Techniques and applications, Journal of Hazardous Materials 142 (2007) 653–661
  • [21] Naresh Jain, Offshore Agile Maintenance, AGILE 2006 (AGILE'06) pp. 327-336
  • [22] Van Houten F., Kimura F., «The Virtual Maintenance System: A Computer-based support tool for robust design, product monitoring, fault diagnosis and maintenance planning», Laboratory of Design, Production and Management, University of Twente, Netherlands, Department of Precision Machinery Engineering, University of Tokyo, Japan, 2000..

به نقل از دانشنامه آزاد ویکیپدیا

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 35 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت