تصویر زیر به ارکان هفتگانه سیستم نت برپایه تجارت BUSINESS CENTERED MAINTENANCE ارشاره دارد. سیستمBCM یک سیستم ترکیبی است که براساس چرخه SDCA کلیه نیازهای صنایع در باب نگهداری و تعمیرات را برآورده می نماید. طرح استقرار این سیستم برای صنایع ایرانی (حتی برای صنایعی که فاقد سیستم PM میباشند) آماده شده و قابل ارائه میباشد.

 

تغییر بزرگی بصورت آرام آرام در دنیای نگهداری و تعمیرات در جریان است . بخش بزرگی از این تغییر مربوط به جایگزینی سیستمهای کسب وکار یکپارچه گران قیمت بجای  CMMS های سنتی میباشد . این تغییر ناشی از نیاز به بهبود زمان آماده بکاری تجهیزات با کمترین هزینه بوده که مستلزم تغییرات ریشه ای در روشی است که ما به برنامه ریزی و اجرای فعالیتهای نگهداری و تعمیرات می پردازیم.

بستر و پایه این مبحث درک این موضوع است که نت نیاز دارد تا بعنوان "مرکز سود" به آن نگریسته شود و نه بعنوان "مرکز هزینه".

شرکتهایی که این حقیقت ساده را درک نمیکنند ، قادر نخواهند بود تا مزایای این قبیل سیستمهای جدید را  بدست آورند ، درنتیجه سطح کارائی تولید از یک حد خاص فراتر نرفته و در بسیاری از موارد نیز افت میکند این درحالیستکه علت آن نیز معمولا نامعلوم باقی می ماند.

گام اول در این راه آنست که سازمانهای نگهداری و تعمیرات " رویکرد مبتنی بر سود" را جهت کاهش شکاف بین هزینه های واقعی و هزینه های مطلوب ، اتخاذ نمایند.

 

 

هدف اصلی طراحان سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات برپایه تجارت ( BCMM )  اجرای اقتصادی ترین سیستم نت با توجه به شرایط بازار رقابتی امروز و اهداف مالی شرکتها بوده و لذا در این سیستم مباحث گوناگون نت گنجانده شده است 0  ویژگیهای سیستم BCMM عبارتند از :

 

1- چرخه نت در BCM :

·    گردش کار فعالیتهای نت در این سیستم براساس چرخه SDCA بوده و در انتخاب نرم افزار نگهداري و تعميرات ( CMMS ) نیز این موضوع میبایست مدنظر قرار گیرد0  

·    جهت تدوین استانداردهای نت  در شرکتی که هم اکنون دارای برنامه PM میباشد نیاز است که برنامه های فعلی با استفاده از چرخه CAPD مورد بازنگری قرار گیرد 0

 

2- اجزاء  سیستم BCM  :

اجزاء سیستم BCM  با استفاده از اصول هشتگانه ویرایش سوم TPM و سیستم " نت مبتنی بر  قابلیت اطمینان " (RCM) مشخص گردیده که به شرح زیر میباشد : 

·         تقسیم وظایف اجرای برنامه ها :   تقسیم وظایف اجرای برنامه ها مطابق سیستم TPM انجام میگیرد 0

·         اجزاء برنامه نت  :  برنامه نت هر ماشین براساس این سئوال که " اگر انجام نگردد چه پیامدی بدنبال خواهد داشت "تقسیم بندی گردیده و در گروهای" نت واکنشی – انجام بعد از وقوع خرابی  " ، " نت پیشگیرانه- برنامه های دوره ای براساس زمان  "و "نت پیشگویانه- برنامه های براساس شرایط کارکرد اجزاء ماشین " قرار میگیرد 0  

 

3- روش استقرار سیستم BCM  :

·    سیستم BCM نسخه تکامل یافته سیستم نت بهره ور فراگیر (TPM) بوده و براین اساس مراحل استقرار آن براساس گامهای دوازده گانه استقرار TPM بنا نهاده شده است.

·    مدت زمان پیش بینی شده جهت استقرار سیستم برای یک شرکت متوسط 18 ماه و حداقل زمان جهت دستیابی کامل به 23شاخص استاندارد آن ، سه سال در نظر گرفته شده است 0

·    23 شاخص تعریف شده ،قبل از شروع به استقرار سیستم محاسبه گردیده و ثمرات حاصل از اجرای سیستم براساس شاخصهای مذکور در تناوبهای ماهیانه مورد ارزیابی قرار میگرد.

  
 
       شش اصل سیستم BCM

 

آقای Bill Hughes در سند انتشار یافته به سال 2001 میلادی از سوی شرکت  Growth Con Internationalنظام BCM را بر شش اصل استوار نموده که این اصول به شرح زیر میباشد :

1- مدیریت زودهنگام برتجهیزات ( پیشگیری از نیاز به نت  )

2- آموزش عمومی جهت بهبود مهارتها

3- ارتقاء سطح اثربخشی کلی تجهیزات (حذف شش ضایعه بزرگ )

4- ترغیب نمودن اپراتورها در اجرای بخشی از برنامه های نت

5-افزایش میزان راندمان و کارائی تشکیلات نگهداری و تعمیرات

       6-ادغام گروههای کاری (نت ، تولید ، مهندسی ) جهت افزایش میزان اثربخشی نیروهای انسانی  و کاهش هزینه ها 

 منبع: نت پيشگيرانه

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 41 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت