کلید کنترل فشار مرکب:

 بسیاری از سازندگان کنترلهای فشار، دو کلید کنترل فشار کم (L.P.S) و کلید کنترل فشار زیاد (H.P.S) را در یک مجموعه قرار می دهند. قسمت فانوسه ایی دو کلید کاملاً مجزا بوده و هر کدام به محل اتصال مربوط به خود نصب می شوند ولی بدلیل سری قرار گرفتن کنترلهای مذکور در مدار الکتریکی کمپرسور، میکروسوئیچ آن را با هم سری نموده و از سه ترمینال خروجی پیش بینی شده روی کلید که برای فرمان دادن به بوبین کنتاکتور کمپرسور استفاده می شود.

محل نصب کلید کنترل فشار کم

در سیستمهای تبرید تراکمی و به خصوص کمپرسورهای رفت و برگشتی (ضربه ای) عمولاً محلی را بر روی سر سیلندر کمپرسور جهت نصب کلید کنترا فشار کم و کلید کنترل فشار زیاد (H.P.S) پیش بینی می کنند بطوریکه محل نصب کلید کنترل فشار کم (L.P.S) را با حرف (L) و محل نصب کلید کنترل فشار زیاد را با حرف (H) روی سرسیلندر حک می کنند و بهتر است این دو کلید و بخصوص کلید کنترل فشار زیاد (H.P.S) بدون هیچ شیر قطع کننده ای به کمپرسور ارتباط پیدا کنند.

و اگر چنانچه چند کمپرسور با یکدیگر موازی (پارالل) گردند برای سیستم های مشترک یک کلید کنترل فشار کم کافی است. و آن را به سیستم طوری متصل می کنند که فشار مکش تمام کمپرسورها به یکدیگر مرتبط باشد. ولی برای هر کمپرسور بایستی یک کلید کنترل فشار زیاد (H.P.S) در نظر گرفته شود.

 

 

کلید کنترل فشار هوا 

 

برای حصول اطمینان از کار مشعل و با توجه به خطرات ناشی از انفجار گاز و اهمیت این مسئله در مشعلهای گازی نیرو (مشعل نیرو به مشعلی گفته می شود که دارای دمنده ی هوا می باشد) در مدار الکتریکی شیر برقی اصلی گاز کلید کنترل فشار هوا قرار می گیرد و این بدین منظور است که بدون اکسیژن شیر برقی اصلی مسیر عبور گاز را باز نکند.

لازم به ذکر است که در بعضی از مشعلها به جای کلید کنترل فشار هوا دقیقاً شبیه به کلید کنترل فشار گاز می باشد و تنها تفاوت این کلید (کنترل فشارهوا) در نحوه اتصال قسمت مکانیکی به سیستم می باشد. قسمت مکانیکی و ارتباط صفحه دیافراگم در کلید کنترل فشار هوا توسط یک لوله آلومینیومی یا مسی نمره 6 می باشد. بطوریکه یک طرف لوله مزبور به کلید کنترل فشار هوا و سر دیگر آن که تحت زاویه 45oc برش خورده است، در مقابل ونتیلاتور مشعل قرار می دهند. با کار کردن موتور مشعل، هوا از طریق لوله فوق به پشت صفحه دیافراگم منتقل می شود و میکروسوئیچ بسته می شود و مدار شیر برقی گاز را کامل می کند. اگر به هر دلیلی الکتریکی موتور و ونتیلاتور کار نکند، فشار دو طرف دیافراگم به فشار اتمسفر می رسد. (فشار گیج صفر) و میکروسوئیچ باز باقی می ماند و مدار شیر برقی کامل نمی شود و مسیر گاز نیز بسته باقی می ماند که پس از سپری شدن زمان تخلیه توسط فرمانی که از رله کنترل گرفته می شود مشعل خاموشمی شود و تا رفع عیب توسط سرویسکار و استارت مجدد (Reset) مشعل خاموش می ماند. دامنه فشار کار این کلید بین 0/4-3mbar می باشد.

 

 

کلید کنترل فشار گاز

به منظور ایمنی و اطمینان از فشار گاز سیستم تغذیه کننده مشعلهای گازی از یک کلید کنترل کننده فشار گاز استفاده می شود. این کلید تشکیل شده از یک قسمت مکانیکی که شامل صفحه دیافراگم ، فنر دیافراگم، پیچ های تنظیم دامنه کار کنترل کننده، محل های نصب به سیستم و بدنه اصلی و یک قسمت الکتریکی (میکروسوئیچ) که در ارتباط با سایر قسمتهای مکانیکی عمل می کند.

طرز کار آن به این ترتیب است که توسط یک مغزی یا لوله رابط، قسمت مکانیکی کنترل فشار به لوله گاز ورودی به مشعل متصل می شود و بدین ترتیب فشار گاز به پشت صفحه دیافراگم منتقل می شود و اگر این فشار به اندازه فشار (تنظیم کلید کنترل فشار گاز تقریباً 50 درصد فشار در پشت شیر(ورودی) گاز می باشد. تنظیم شده است، نیروی دیافراگم بر نیروی فنر دیافراگم غلبه کرده و میکروسوئیچ بسته می شود (کنتاکت N.O) و فاز ورودی به پایه رله مشعل می رسد. چنانچه فشار گاز به هر دلیلی کمتر از میزان تنظیم شده باشد، نیروی فنر بر نیروی دیافراگم غلبه می کند و کنتاکت میکروسوئیچ باز می شود و مدار الکتریکی پایه رله قطع می شود و مشعل از کار می افتد. لازم به توضیح است که هر سوئیچ دارای دو کنتاکت می باشد که یکی از آنها در حالت عادی باز (N.O) و دیگری بسته است. (N.C). از تیغه N.O در مدار مشعل و از تیغه N.C در صورت نیاز می توان به یک هشدار دهنده مثل سیگنال استفاده کرد.

 

کنترل اتوماتیک در سیستم های تبرید صنعتی

  کنترل کمپرسور
•    چرا؟
- برای کنترل فشار مکش و دهش
- اطمینان از عملکرد ایمن سامانه (روشن و خاموش شدن دستگاه)

مطالعه بیشتر...

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 42 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت