دومين سالگرد ارتحال حضرت آيت الله حاج ميرزا عبدالكريم حق شناس كه به حق از خاصان و مقربان درگاه الهي و استاد بزرگ و اسوه عملي اخلاق و معرفت اسلامي بودند از سوي بيت آن بزرگوار امشب در مسجد امام رضا (ع) واقع در ميدان شهدا برگزار مي شود. عده قابل توجهي از اعضاي رسمي گروه تاسيسات ادهاف در ايام حيات پر بركت ايشان از درس هاي شيرين اخلاقي و موعظه هاي آسماني آن روح مقدس بهره مند گشته اند.
 
همچنين به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف وامور خیریه استان تهران به مناسبت دومین سالگردا رتحال ملکوتی حضرت آیت الله عبدالکریم حق شناس مراسم یادبودی توسط اين اداره كل فردا شنبه مورخ 3/5/1388 ساعت 10 صبح واقع در مسجد ارك تهران بر پا می گردد، اين اداره كل از عموم مردم برای شرکت دراین مراسم جهت شادی روح عالم ربانی دعوت به عمل آورده است.

مطالعه بیشتر...

انسان‏، از نخستین ادوار زندگی اجتماعی، متوجه بازگشت و تكرار برخی از رویدادهای طبیعی، یعنی تكرار فصول شد. نیاز به محاسبه در دوران كشاورزی ، یعنی نیاز به دانستن زمان كاشت و برداشت، فصل بندی ها و تقویم دهقانی و زراعی را به وجود آورد. نخستین محاسبه فصل ها، بی گمان در همه جوامع با گردش ماه كه تغییر آن آسانتر دیده می شد صورت گرفت. و بالاخره در نتیجه نارسایی ها و ناهماهنگی هایی كه تقویم قمری، با تقویم دهقانی داشت، محاسبه و تنظیم تقویم بر اساس گردش خورشید صورت پذیرفت. سال در نزد ایرانیان از زمانی نسبتا كهن به چهار فصل سه ماهه تقسیم شده و همان طور كه ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده است آغاز سال ایرانی از زمان خلقت انسان ( یعنی ابتدای هزاره هفتم از تاریخ عالم) روز هرمز از ماه فروردین بود، وقتی كه آفتاب در نصف النهار ، در نقطه اعتدال ربیعی ، و طالع سرطان بود.

جشن نوروز را به نخستین پادشاهان نسبت می دهند. شاعران و نویسندگان قرن چهارم و پنجم هجری چون فردوسی، عنصری، بیرونی، طبری و بسیاری دیگر كه منبع تاریخی و اسطوره ای آنان بی گمان ادبیات پیش از اسلام بوده ، نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند.

مطالعه بیشتر...

 
پنجم اسفندماه، روز مهندسي است. روزي كه به پاس بزرگداشت خواجه نصيرالدين طوسي، اين نام را بر آن نهاده‌اند. خواجه‌نصيرالدين طوسي از جمله دانشمندان بزرگ رياضي و هندسه است كه در تاريخ 5 جمادي‌الاول سال 597هجري قمري در جهرود قم پا به جهان گذاشته است.

خواجه‌نصير به دليل علاقه وافرش به تحصيل، علوم رياضي و نجوم و حكمت را به طور جدي دنبال كرد و توانست سرآمد دوران شود. او علوم ديني و علوم عملي را زير نظر پدرش و منطق و حكمت را نزد خالويش باباافضل ايوبي كاشاني فرا گرفت. تحصيلات عالي خود را در نيشابور به پايان رسانيد و در آنجا به عنوان دانشمندي برجسته زبانزد خاص و عام شد. خواجه‌نصير، براي ادامه تحصيل به شهرري و از آنجا به قم رفت و پس از مدتي راهي اصفهان شد. باتوجه به اين كه در اين شهر، استاد مورد نظر خود را نيافت به عراق رفت و در آنجا علم فقه را فرا گرفته و در سال 619ه.ق، موفق به دريافت درجه اجتهاد و اجازه روايت از معين‌الدين شد.

مطالعه بیشتر...

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم در سال عام الفیل (570 میلادی) در ماه ربیع الاول دیده به جهان گشود. مورخان و دانشمندان شیعی ولادت رسول گرامی اسلام را در صبح جمعه روز هفدهم ربیع الاول و اکثر علمای تسنن دوازدهم همان ماه می دانند.

http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/img/daneshnameh_up/7/79/mohamad.jpg

 پدر بزرگوار رسول خدا عبدالله ابن عبدالمطلب پسر عبدالمطلب و مادر ارجمندش آمنه بنت وهب است. نسب او به این گونه است: عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف بن قصی بن کلاب بن مرة بن کعب بن لؤی بن غالب بن فهر بن مالک بن نضر بن کنانه بن خزیمة بن مدرکة بن الیاس بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان، همگی موحد و از مردان نیک روزگار خویش بوده اند. حضرت محمد صلی الله علیه و آله، هنوز به دنیا نیامده بود (یا در گهواره بود) که پدرش در بازگشت از سوریه در مدینه درگذشت. از آن پس سرپرستی کودک به عبدالمطلب، بزرگ خاندان قریش رسید و او نیز کودک را به دایه ای به نام حلیمه سعدیه از قبیله بنی سعد سپرد. حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم پنج سال در قبیله بنی سعد نزد حلیمه بود و پس از آن به دامان خانواده خویش بازگشت. پس از مدتی، آمنه برای زیارت قبر همسر خویش، عبدالله، و دیدار خویشاوندان راهی مدینه شد. او در این سفر فرزند خود را نیز همراه برد، یک ماه در شهر مدینه درنگ کرد و هنگام بازگشت در محلی به نام ابواء از دنیا رفت.

مطالعه بیشتر...

سال هاست که در پایان ماه صفر٬ مسئله ی بشارت دادن پایان این ماه یا آغاز ماه ربیع الاول بازگوئی می شود و سبب بسیاری از گمان ها و خرافات می گردد. سئوال این است که تا چه حدّی این مسئله واقعی است و تا چه میزان سوء برداشت است و خرافات؟ 

 

http://news.hekmatschool.com/Image/news/344/rabey.jpg

 

 حقیقت این است که برای بشارت دادن به پایان ماه صفر٬ هیچ دلیل نقلی یا عقلی وجود ندارد . همان طور که برای نحوست این ماه هم دلیلی وجود ندارد . اما با این وصف٬ نویسنده ی عالی مقام کتاب المراقبات حدیثی را نقل کرده اند که جای تأمّل و بررسی دقیق است. وی به نقل از پیامبر(ص) آورده است که : هرکس به من پایان صفر را بشارت دهد بهشت را به او بشارت می دهم ! ( المراقبات ص۳۷ ) این در حالی است که در هیچ یک از جوامع روائی شیعه و سنّی وکتب معتبر روائی چنین حدیثی یافت نمی شود و نویسنده ی کتاب شریف المراقبات هم سندی برای آّن نمی آورد. صرف نظر از این ایرادسندی و اساسی ٬ مضمون این کلام را نیز نمی توان با صراحت به نحوست ماه صفر تفسیر کرد .

مطالعه بیشتر...

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 29 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت