عمل جداسازی گازهای چگالش ناپذیر از جمله اکسیژن را هوازدایی می نامیم. در نیروگاهها بهترین محل برای هوازدایی کندانسور است  سازندگان کندانسورها معمولاً مقدار حداکثر تراکم اکسیژن موجود در آب چگالیده خروجی چگالنده را تضمین می کنند. هوازدایی خوب مستلزم فرصت کافی تلاطم خوب و وسایل خوب جهت هدایت گازهای غیر قابل چگالش جداشده می باشد. اکسیژن موجود در آب تغذیه دیگ بخار، آهن را به هیدرات فریک نامحلول و بی اثر هیدرات فرو که کمی خاصیت محافظتی دارد تبدیل می کند خوردگی اکسیژن با  پیدایش برجستگی های اکسیدی در سطح داخلی دیگ بخار همراه است خوردگی در زیر این برجستگی ها تا از بین رفتن ادامه پیدا می کند.

معمولاً یکی از نقاط قوت دی اریتور ها که تأمین آب گرم با درجه حرارت بالا جهت ورود به دیگ ها می باشد از نظر مهندسین مخفی می ماند. فرض کنید در یک سیستم بخار برای تأمین بخار نیاز به دبی بالا داریم اگر این آب را بخواهیم مستقیم از آب سختی گیری شده و یا از منبع کندانس برای دیگ تغذیه کنیم ممکن است نیاز به زمان بیشتری باشد چرا که رساندن آب 90 درجه سانتیگراد به بخار اشباع 150 بار بسیار آسانتر است تا آب شر با دمای 20 درجه را به این نقطه برسانیم همچنین اگر آب دیگ ها مستقیم از آب منبع کندانس یا سختی گیر تأمین شود ممکن است دیگ دچار تنش حرارتی زیادی شود که حتی منجر به از بین رفتن و سوراخ کردن لوله یا پوسته دیگ شود تنش حرارتی یعنی در زمانی که دمای دیگ جهت تأمین بخار اشباع 15 بار بسیار بالا است آب سرد ورودی از شهر با دمای 20 درجه به آن اضافه کنیم و سطح دیگ را به طور ناخودآگاه دچار یک تغییر دمای بالا کنیم که مسلماً بسیار خطرناک است .

 

اما زمانیکه از دی اریتور استفاده می کنیم آب خروجی از منبع کندانس که البته اگر عایق بندی بطور صحیح انجام گرفته باشد دارای دمای خوبی است و شاید دارای مقداری هوا باشد و در حین این مرحله مقداری دمای آب ورودی به دی اریتور هنگام تماس با بخار ورودی به دی اریتور در محل اسکرابر افزایش یافته و اینک انرژی کمتری جهت تولید بخار در دیگ مصرف خواهد شد. انواع مختلفی دی اریتور در بازار تأسیسات ایران وجود دارد که در بعضی از این موارد دی اریتور از دو قسمت اصلی 1-  دگازر            2- منبع ذخیره تشکیل شده است و در بعضی موارد اسکرابر داخل منبع ذخیره است. در بعضی موارد بخار از بالا وارد می شود و در بعضی از موارد بخار از وسط وارد دی اریتور وارد می شود.

طبق اصول زیر گازهای محلول در آب (اکسیژن و دی اکسید کربن) توسط دستگاه دی اریتور حذف می گردد:

1-      از آنجا که افزایش درجه حرارت آب، نسبت معکوس با حلالیت گازها در آب دارد، بنابراین افزایش درجه حرارت آب در اثر تماس با بخار، سبب کاهش حلالیت گازهای محلول در آب می گردد.

2-      به دلیل پائین بودن فشار جزئی گازهای مورد نظر در فضای داخلی دی اریتور، گازهای محلول در آب به فضای مجاور خود (فاز بخار) منتقل می گردند.

3-      خلاء موضعی ناشی از کندانس شدن بخار به حذف گازهای محلول در آب منجر می شود.

وجود اکسیژن نه تنها در داخل بخار بلکه در لوله های آب کندانس برگشتی نیز خوردگی شدید ایجاد می کند دما اثر بسیار مهمی در میزان خوردگی اکسیژن دارد زیرا می تواند باعث تشدید فعل و انفعالات اکسیداسیون گردد. قسمتی از اکسیژن آب تغذیه دیگ بخار می تواند همراه بخارات به محل مصرف بخار انتقال یابد و در آنجا خوردگی ایجاد شود. تغییر  PH آب داخل دیگ بخار اثراتی در افزایش میزان خوردگی و با کمک کردن به اکسید های محافظ برای جلوگیری از خوردگی دارد.

به دو طریق می توان این اکسیژن محلول در آب را از بین برد:        1- طریقه فیزیکی            2- طریقه شیمیایی

قسمت های مختلف دی اریتور:

1- شیر خروجی گازها از دی اریتور

2- فلنچ و سوراخ های محل ورود آب کندانس به دی اریتور

3-  دریچه های بازدید

4- محل اتصال و فلنچ جهت ورود آب سختی گیری شده به دی اریتور

5- اسکرابر

6- سر ریز یا  Over flow

 7- پیش گرمکن و تله بخار

8- آب نما

9- کنترل سطح

10- پمپ خطی

11- شیر برقی کنترل آب به دی اریتور

12-شیر برقی کنترل بخار به دی اریتور

و ....

 علل کاربرد دی اریتور:

وجود گازهای اکسیژن و دی اکسید کربن در آبهای تصفیه شده مورد مصرف در دیگهای بخار واحدهای صنعتی و مسکونی سبب ایجاد ضایعات زیر می گردد:

1-      اکسیژن موجود در آب مصرفی دیگ های بخار، در حد فاصل فاز مایع و فاز بخار، باعث ایجاد حفره های موضعی (Pitting) می گردد که انفجار حفره ها یکی از عوامل آسیب دیدگی دیگ های بخار می باشد.

2-      وجود گازهای اکسیژن و دی اکسیدکربن علاوه بر ایجاد خوردگی در لوله های برگشت (کندانس)، عامل ایجاد پدیده کاویتاسیون در پمپ ها می باشند. که این پدیده باعث ایجاد خوردگی پره های پمپ ها می گردد.

3-      در فرآیندهایی که از بخار آب به منظور بوزدایی (Stripping) استفاده می شود، وجود اکسیژن نه تنها عامل بوزدایی را مختل می سازد، بلکه در اثر اکسیداسیون، در محصول ایجاد بو خواهد نمود. (نظیر فرآیند تولید روغن نباتی).

4-      به منظور جلوگیری از ایجاد شوک حرارتی در دیگهای بخار، افزایش درجه حرارت آب ورود به دیگ بخار تا محدوده نقطه جوش بسیار حائز اهمیت می باشد. در دستگاه دی اریتور علاوه بر حذف گازهای اکسیژن و دی اکسیدکربن از آب، درجه حرارت به نحو مطلوب افزایش می یابد.

مهمترین مزایای دی اریتور عبارت است از

1-      به لحاظ جداسازی گاز از آب در ستون جداکننده، اختلاط بخار با آب ذخیره شده در مخزن دی اریتور صورت نمی پذیرد.

2-      استفاده از مبدل حرارتی جریان مخالف در ستون جداکننده، در مقایسه با نمونه های مشابه از نقطه نظر اقتصادی کاملاً مقرون به صرفه می باشد.

3-      اطلاعات جمع آوری شده از واحدهای نصب شده، نشانگر کارآیی بالای این سیستم در مقایسه با نمونه های مشابه و حذف کامل گازهای مضر از آب می باشد

بررسي تله هاي بخار به منظور كشف اشكالات احتمالي آنها و نشت حرارتي و اتلافات بسيار زياد انرژي است كه مي تواند به همراه داشته باشد.  از اين رو جهت بهينه سازي مصرف انرژي در موتورخانه هاي بخار به ويژه در سيستم هاي نيروگاهي بسيار ضروري به نظر مي رسد كه اين كار توسط تيم مميزي انرژي صورت بگيرد. البته اين كار تجهيزات خاص خود را نيز مي خواهد.

برای بازرسی تله های بخار لازم است تا مقدماتی برای این کار مهیا شود این عوامل عبارتند از:

1)      افرادی که به بررسی تله های بخار خواهند پرداخت، لازم است که کاملاً در مورد انواع مختلف تله های بخار و اصول عملکرد و ویژگی های هر یک ا ز انواع تله های بخار و دستگاه های که به منظور بررسی تله های بخار به کار گرفته می شوند، به طور کامل آموزش دیده باشند و در ضمن به این کار علاقه مند باشند.

2)      قبل از انجام هر کاری، لازم است تا نقشه آن موقعیت همراه با مناطق مختلف کارخانه با یک کد مشخصه تهیه شود، این کار به منظور کمک به بازرس در تعیین مکان تله های بخار است.

3)      برای هر منطقه یک سری کد تعریف شود. بازرس باید محل تمام تله های بخار را در نقشه محوطه تعیین کند و به هر تله برچسب با شماره مخصوص تله را بزند که پیشوند این شماره کد منطقه تعیین شده باشد.

مطالعه بیشتر...

هدف از تله بخار در سیستمهای بخار بیرون کردن آبی است که در داخل وسایل مصرف کننده حرارت یا خطوط لوله تقطیرمی شود. تله بخار اجازه نمی دهد از آن بخار عبور کند اما آب عبور می کند، محل نصب تله بخارها بعد از هر مرحله تبادل حرارت مانند بعد از مبدل، کنوکتور و نیز در پائیناغلب رایزرها و انتهای لوله اصلی بخار می باشد.

 

در مورد کار با تله های بخار، یک نکتهبسیار مهم وجود دارد و آن این است که اولین گام برای اجتناب از مشکلات ایجاد شدهتوسط این تجهیزات،انتخابمناسب و نصب صحیح آن ها می باشد.اگر با این تجهیزات به ظاهر ساده ولی در عین حال بسیار مهم مشکلیدارید، می توانید از خطوط راهنمای ارائه شده در این نوشتار برای تشخیص و رفع عیب آنها استفاده نمایید. وظیفه ی تله بخار، زدایش کندانسه، هوا و دی اکسید کربن از سیستملوله کشی به محض تجمع این گازها و با حداقل اتلاف بخار است. زمانی که بخار، گرماینهان ارزشمند خود را آزاد می کند و چگالیده می شود، این کندانسه داغ بایدبلافاصله از سیستم جدا شود تا از بروز پدیده ی ضربه قوچ جلوگیری گردد. وجود هوا درسیستم بخار، بخشی از حجم سیستم را که قاعدتاً باید توسط بخار اشغال شود به خوداختصاص می دهد. دمای مخلوط هوا-بخار، به دمایی کمتر از دمای بخار خالص افت می کند. هوا، یک عایق است که به سطح لوله و تجهیزات چسبیده و باعث کند و غیر یکنواخت شدنفرآیند انتقال حرارت می گردد. در صورتی که دی اکسید کربن حضور داشته باشد، بخارموجود در سیستم، دی اکسید کربن را به دیواره های سطح انتقال حرارت رانده و بدینترتیب، انتقال حرارت کاهش می یابد. دی اکسید کربن همچنین می تواند در کندانسه به صورت محلول در آمده وتولید اسید کربنیک نماید که باعث خوردگی در لوله ها و تجهیزات میگردد.

انواع تله بخارها جهت جلوگیری از ضربه قوچ:

1)      تله های شناور

2)      تله نوع سطلباز

3)      تله های سطل وارانه

4)      تله ترمودینامیکی

5)      تله ترموستاتیک انبساطفلزی

6)      تله ترموستاتیکی فشار متعادل

7)      تله دو فلزی (بیمتال)

هنگام استفاده از بخار به عنوان ناقل گرما در سیستمهای مختلف برای اطمینان ازاین که تمامی بخار توسط چگالش تبدیل به آب میشود باید از تله بخار استفاده کرد وتلهبخارها بخار را در درون سیستم نگاه میدارند تا زمانی که حرارت خود را آزاد کرده وبه آب تبدیل شود.

کندانسه زمانی بوجود میآید که بخار پرفشار داغ با جداره هایسردتر لوله تماس یافته وکاهش دما به حدی باشد که موجب چگالش یا تغییر حالت از گازبه مایع شود. سیستم تله بخار بگونه ای است که تنها به آب کندانسه اجازه برگشت بهسمت دیگ را می دهند.وجود کندانسه در خطوط بخار مشکلات زیادی مانند خورده شدن بیش ازحد شیرها و اتصالات سوراخ شدن جداره های لوله ها و زانویی ها و ارتعاش خط لوله رابوجود می آورد. تله بخارها همچنین هوا وسایر گازهای چگالیده نشده را تخلیه می کنند. هوا یا سایر گازها انتقال حرارت در سیستم را کاهش داده و منجر به خوردگی داخل سیستم می شوند.

تله بخارها به سه گروه عمده تله های ترموستاتیک، مکانیکی وجنبشی تقسیم می شوند. تله های ترموستاتیک دارای یک عضو دو فلزی یا فانوسه ای میباشند. که کندانسه فوق سرد وبخار را تشخیص داده و در صورت وجود کندانسه یک شیر راباز میکنند. تله بخار ترموستاتیک دو فلزی از یک عضو فلزی که برای این کاربرد دارایضریب انبساط مناسبی باشد استفاده میکند. تله بخارهای ترموستاتیک فانوسه ای از یکسیال با نقطه جوش پایین تر از آب استفاده می کنند که می تواند ضمن منقبض و منبسط شدندریچه تخلیه را باز وبسته نماید. این نوع تله ها معمولا در کاربردهای با فشار بالاو در جایی که ذخیره مقداری کندانسه مجاز باشد استفاده می شود. نحوه کار تله هایمکانیکی بر اساس نیروی غوطه وری واختلاف بین چگالی بخار وکندانسه می باشد. تله هایشناوری وترموستاتیکی سطلی وسطلی معکوس سه نوع عموده تله های مکانیکی می باشند. ایننوع تله ها کندانسه را در دمایی نزدیک به دمای اشباع بخار تخلیه می کنند. تله هایشناوری وترموستاتیکی ترکیبی از تله های شناوری و ترموستاتیکی فانوسه ای می باشند. این نوع تله ها برای ظرفیت های بالا در فرایندهای بخار کم فشار و همچنین کاربردهایHVAC مناسب هستند.این تله ها تا فشارهای 200psi یا بیشتر موجود می باشند. ولی درفشارهای بالاتر مستعد پدیده ضربه قوچ می باشند. تله های سطلی و سطلی معکوس برای بازوبسته کردن دریچه تخلیه از نیروی غوطه وری استفاده میکنند. سوراخ تخلیه معمولا دربالا قرار دارد. تا احتمال مسدود شدن آن کاهش یابد. تله های جنبشی بر اساس اختلافخصوصیات جریان های بخار وکندانسه عمل میکنند. تله های ترمو دینامیک یا دیسکی ضربهای یا پیستونی و اوریفیس دار سه نوع عمده تله های جنبشی می باشند. تله هایترمودینامیک یا دیسکی دارای یک عضو متحرک هستند. این عضو یک دیسک است که برای بازکردن دریچه خروجی نشیمنگاه خود را بالا می برد. این نوع تله ها برای سیستمهای بخارپرفشار بسیار مناسب میباشند. تله های ضربه ای یا پیستونی شیر تخلیه خود را بر اساسفشار باز وبسته میکنند. این نوع تله ها بدلیل کوچک بودن منفذ تخلیه ممکن است مسدودشوند و یا گیر کنند. تله های اوریفیسی هیچ عضو متحرکی ندارند و بر اساس اختلافچگالی کندانسه را به طور مدام تخلیه می کنند. این نوع تله ها تحت شرایط ثابت بار و فشار مانند لوله اصلی بخار بهترین عملکرد را دارند.

مهمترین راه کاهش اتلافبخار تداوم یک برنامه دوره ای برای بازبینی و تعمیر تله بخار می باشد. هزینه هایسالانه تعمیر و یا تعویض قطعات یا خود تله ها در مقایسه با هزینه ناشی از اتلافبخار بسیار ناچیز است. برنامه آزمایش وبازرسی تله بخار بسته به نوع تله میتواند ازهر یک از موارد زیر تشکیل شده باشد.

بازبینی این که انتخاب نوع تله با محلکاربرد تناسب دارد .و همچنین سایز وجزییات لوله کشی بررسی شود.

دوره های بازرسی معمول برایکاربردهای مختلف از 6 ماه برای تله های اصلی بخار تا یک سال برای تله های سیستمگرمایش تغییر میکند .همچنین توجه کنید که در یک برنامه نگهداری تله های بخار بایدمشخصات کامل تله مانند محل قرار گیری سایز ظرفیت تولید کننده وشماره مدل ونوعکاربرد آن درج شود.

دوره های بازرسی معمول برای کاربردهای مختلف از 6 ماه برایتله های اصلی بخار تا یک سال برای تله های سیستم گرمایش تغییر میکند .همچنین توجهکنید که در یک برنامه نگهداری تله های بخار باید مشخصات کامل تله مانند محل قرارگیری سایز ظرفیت تولید کننده وشماره مدل ونوع کاربرد آن درج شود.

باز هم از تله بخارتجهیزات بسیار متفاوتی در زندگیروزمره ما وجود دارد که با بخار کار می کنند. این حوزه از یک خشکشویی فقط با 5 تلهبخار تا یک پالایشگاه با تعداد هزاران تله را شامل شود. متناسب با اندازه تأسیسات،اثر تله های بخار خراب بر فرآیند میتواند خطرناک و زیا ن آور باشد.

تله هایبخاری که پس از خراب شدن بسته مانده اند، مبدل حرارتی را دچار آب گرفتگی نموده و فرآیند را به حال توقف در می آورند. تله های بخاری که پس از خراب شدن باز مانده اندنه تنها باعث اتلاف بخار پر فشار به قیمت گزافی می شوند بلکه بیشتر اوقات فشار موثربخار را در دستگاه های مصرف کننده کاهش میدهد و ضمن پایین آوردن دمای فرآیند، نتایجزیا ن آوری را به بار میآورند.

بنابراین، تله های بخاری که درست کار نمیکنند کارایی فر آیند را کاهش میدهند و هزینه تولید را بالا می برند. برای جلوگیریاز این اتلاف و کارکرد مناسب دستگاه های مصرف کننده بخار لازم است که تله های بخاردر بهترین شرایط از نظر کارکرد باشند و بازرسی تله های بخار برای دستیابی به این امر ضروری است.

در ضمن تعمیر و نگهداری تله های بخار یکی از راه های ارزانو ساده صرفه جویی در مصرف انرژی است.

نتایج یک مطالعه در 93 شرکت صنعتیعمده ژاپن شامل پالایشگاه، صنایع شیمیایی، تولید نیرو و فولاد نشان میدهد که قریب30درصد تله های بخار در حال کار خراب هستند.

وظایف تله های بخار بهطور کلی عبارتند از:

تخلیه کندانس به محض شکل گیری

ممانعت از خروجبخار

تخلیه هوا و سایر گازهای غیرقابل چگالش

خرابی تله های بخارتله هایی که پس از نصب صحیحنتوانند و ظایفی را که در بالا بدان اشاره شد به درستی انجام دهند، خراب هستند و خرابی این تله ها به شرح زیر است:

·         باز بودن تله هایبخار

·         نشتی تله بخار

·         خروج بخار از تله بخار (تله بخار کاملاباز است)

·         بسته بودن تله های بخار

دلایل کارکرد نامناسب تلههای بخار:

عواملی که باعث کارکرد نامناسب تله های بخار می شوند متنوع بوده وهمچنین بستگی به نوع تله بخار نیز دارند. برخی به علت خرابی خود تله می باشند وبرخی به علت نصب نوع نامناسبی از تله یا وضعیت نامناسب نصب آن است. عواملی که باعثکارکرد نامناسب تله های بخار میشوند عبارتند از:

- سایش سطح آب بندی کننده تلهبه وسیله بخار، آب و ذرات موجود در کندانس و همچنین به خاطر کارکرد؛

- محدودیتحرکت اجزای شیر به واسطه خوردگی یا جرم گرفتگی؛

- بسته نشدن کامل شیر به خاطرآشغال یا جرمهایی که در اثر خوردگی بین شیر و نشیمنگاه آن قرار گرفتهاند؛

- نامیزانی سطوح آب بندی (شیر و نشیمنگاه ) به خاطر ضربه قوچ، انجماد یانصب نامناسب قطعات تعویض شده؛

- پارگی یا تغییر شکل شناور یا فانوسی تلهترموستاتیک به وسیله انجماد، ضربه قوچ یا خوردگی، یا درتله های سطلی معکوس، نبودآب در داخل تله باعث می شود تا تله کاملاً باز باشد؛

در تله های ترمودینامیکدیسکی، کمبود آب به منظور آب بندی ورودی تله بخار، باعث می شود که دیسک تله پی درپی نوسان کند.

دو عامل اول اغلب در مورد هر تله ای که زمان زیادی از کارکردآن می گذرد اتفاق می افتد عامل سوم در برخی از انواع تله ها محتمل است، به خصوصهنگامی که تصفیه آب ناقص، باعث خوردگی در سیستم شود. چهار عامل آخر اغلب به واسطهنصب نادرست یا انتخاب نوع نامناسبی از تله رخ می دهد.

گاز مصرفي وسائل گاز سوز از دو منبع تأمين مي شود .

الف- گاز مايع - گاز قابل اشتعال را با فشار بداخل كپسول هدايت مي كنند ودر اثر اين فشار و كاهش حرارت، گاز به حالت مايع در مي آيد. تقريبا" نيمي از كپسول را گاز مايع اشغال نموده و نيم ديگر بصورت گاز مي باشد. هنگامي كه شير گاز كپسول را باز مي كنيد گاز از روي سطح مايع خارج مي شود و بتدريج مايع داخل كپسول تبديل به گاز مي گردد.

ب- گاز طبيعي - كه همان گاز موجود در شبكه گاز رساني شهري است.اين گاز مخلوطي است از گازهاي هيدروكربن وغير هيدروكربن كه بطور طبيعي بوجود آمده واغلب همراه با نفت در خلل و فرج لايه هاي زير زميني يافت مي شود . گازهاي تشكيل دهنده گاز طبيعي عبارتند از حدود 86 در صد متان 10 در صد اتان و بقيه آن گازهاي ديگر . گاز بدست آمده از چاه را پس از عملياتي كه روي آن انجام مي دهند به داخل لوله ها پمپاژ مي كنند.

وسايلي كه با گاز مايع يا گاز طبيعي كار مي كنند تفاوت چنداني با هم ندارند. تنها تفاوت آن ها در نازل (اوريفيس ) و يا به گفته تعميركاران ژيگلور مي باشد.

اوريفيس چيست ؟

نازل را مي توان آخرين قطعه متصله از مسير هدايت گاز از كپسول يا شبكه تا محل سوخت دانست.جنس نازل معمولا" از آلياژ برنج است كه سوراخ ريزي با قطر استاندارد براي وسيله مورد نظر در آن ايجاد شده است . نازل بعد از شير كنترل ها قرار مي گيرد و گاز را به داخل محفظه مخلوط گاز و هوا تزريق مي كند . اندازه قطر سوراخ نازل ها با توجه به چگالي گاز منطقه و نوع وسيله گاز سوز (از نظر مقدار مصرف) تعيين مي گردد.

 

چون فشار گاز طبيعي (گازشبكه ) نسبت به فشار گاز كپسول هاي محتوي گاز مايع كمتر است لذا قطر سوراخ نازل را بيشتر مي گيرند.لازم به تذكر است كه در هنگام تبديل وسيله گاز سوزي كه با گاز كپسول كار مي كرده به گاز شهري بايد سوراخ نازل را با مته گشادتر كرد و يا بايد نازل ها را با نازل هاي مخصوص گاز شهري تعويض نمود. چنانچه اوريفيس دستگاه قابل تنظيم باشد مهره اوريفيس را بايد آنقدر باز نمود تا شعله مناسبي ايجاد گردد.تقريبا"سوراخ نازل هاي گاز شهري نسبت به گاز مايع حدود 7 /1 تا 2 برابر بزرگتر است.

 

رگولاتور چيست ؟

رگولاتور كه بر روي قسمت خروجي شير كپسول هاي گاز قرار مي گيرد وظيفه دارد كه خروج گاز از كپسول را بطور يكنواخت و با فشاري يكسان تنظيم نمايد. فشار گاز كپسولي كه تازه مورد استفاده قرار مي گيرد با فشار گاز كپسولي كه چندي است از آن استفاده مي شود يكسان نيست ورگولاتور مي تواند اين فشار را تعديل نمايد. شكل ظاهري رگولاتور ها تفاوت دارد اما اصول كارشان يكسان است . اين وسيله به كمك يك صفحه لاستيكي (ديافراگم) كه در پشت آن يك فنر قرار دارد و يك پيچ كنترل در پشت فنر ، دائما" فشار گاز خروجي را كنترل مي كند بر روي بعضي از رگولاتور هاي فشار قوي كه قابل تنظيم هستند فشار سنج نيز نصب شده است .تا فشار موجود قابل مشاهده باشد. در شكل زير چند نمونه رگولاتور را ملاحظه مي كنيد.

 

یونیت هیتر یا واحد گرم کننده دستگاهی است که ار آن برای گرم کردن فضاهای بزرگ نظیر سالنهای سرپوشیده ، سالن های کارخانجات و ... استفاده می شود.

 

یونیت هیتر از قسمتهای زیر تشکیل شده است :

 

1-  کویل با لوله های پره دار که در داخل آن آب گرم ، داغ و یا بخار به عنوان حامل انرژی حرارتی جریان دارد بر حسب نوع یونیت هیتر ممکن است کویل صاف ، مکعبی شکل ،گرد و یا دایره ای شکل باشد .

 

2-  پروانه و یا فن که وسیله عبور دادن هوا از کویل و به جریان انداختن هوا در داخل فضای گرم شونده را بر عهده دارد .این فن بر حسب ظرفیت و فشار هوادهی ممکن است از نوع ملخی و یا سانتریفوژ باشد .

 

3-  پره های جهت دهنده هوا که بوسیله آنها می توان هوای خروجی از یونیت هیتر را به قسمتهای مختلف محل گرم شونده هدایت کرد

 

4-کابینت و یا محفظه که پروانه و کویل در داخل آن و پره های جهت دهنده هوا بروی آن نصب شده است .

 

 

 

انواع یونیت هیتر:

 

یونیت هیترها از لحاظ مختلفی تقسیم بندی می شوند که به صورت زیر می باشند :

 

1-  از لحاظ واسطه و انرژی حرارتی : در این طبقه بندی یونیت هیترها به انواع آبی ، بخار و برقی تقسیم بندی می شوند .

 

2-    از لحاظ نوع پروانه : در این طبقه بندی یونیت هیترها به انواع فن ملخی و سانتریفوژ تقسیم بندی می شوند

 

3-  از لحاظ ترتیب قرار گرفتن قطعات : در این روش یونیت هیترها به نوع مکنده (که به وسیله پروانه از روی کویل مکیده می شود) و نوع دمنده (که در آن هوا بوسیله فن به روی کویل دمیده می شود) تقسیم بندی می شود

 

4-  از نظر محل نصب : در این طبقه بندی یونیت هیترها به انواع سقفی آویزی و زمینی دسته بندی می شوند در نوع سقفی آویزی جریان هوا می تواند افقی و یا عمودی باشد و در نوع زمینی دستگاه بروی زمین نصب می شود و هوا بوسیله هدایت کننده هایی به سمت و محل مورد نظر هدایت می شود

 

یونیت هیتر زمینی:

 

 

 

 

 

 

یونیت هیتر سقفی

 

 

 

 

 

 

کاربرد یونیت هیتر

 

یونیت هیترها برای موارد زیر به کار می روند :

 

1-    داشتن قدرت حرارتی زیاد

 

2-    جاگیری کمتر مخصوصا در مدلهای دیواری و سقفی

 

3-    توزیع بهتر هوای گرم

 

4-    سرعت زیاد در گرم کردن فضا

 

 

 

 

 

 

 

 

قدرت حرارتی استاندارد

 

 

 

مقدار حرارتی که یک یونیت هیتردر مدت زمان 1 ساعت در فشار هوای 1 اتمسفر با درجه حرارت ورودی 200 درجه فارنهایت و افت درجه حرارت 20 درجه فارنهایت و درجه حرارت هوای ورودی به کویل 60 درجه فارنهایت به محیط منتقل می کند اگر بدون کانال باشد قدرت حرارتی استاندارد نامیده می شود .

 

 

 

 

انتخاب یونیت هیتر :

 

 

 

کارخانه های سازنده یونیت هیترتولیدت خود را در شرایط استاندارد و یا در شرایط دیگری که مشخص می کنند در جداولی برای مدلهای مختلف ارائه می دهند که با استفاده از جدول و فاکتورهای مهم زیر می توان تعداد و مدل مورد نظر را تعیین کرد :

 

1-    سیال حامل انرژی

 

2-    نوع یونیت هیتر مناسب

 

3-    محل قرار گیری یونیت هیتر

 

4-    سطح مجاز سروصدا

 

5-    ظرفیت حرارتی

 

6-    نیاز به انجام تصفیه مکانیکی

 

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 47 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت